Discussie: Freelance belasting
Los bericht bekijken
  #2  
Oud 25 juli 2016, 11:02
D.Blaauw D.Blaauw is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 juli 2016
Berichten: 2
Standaard

Hoi!

Ik weet niet in hoeverre ik je kan helpen, maar ik herken me in jouw bericht.
Zelf ben ik een 19-jarige deeltijd studente en ik zit in hetzelfde schuitje.
Ik heb een "uit de hand gelopen hobby", ik verkoop internationaal handgemaakte items sinds mijn 17e..
Omdat ik ook "nieuw" ben (jong dus, zonder enige kennis van belastingen e.d.), is het heel lastig om uit te zoeken wáár te beginnen.

Ik heb, net als jij, de belastingdienst website bekeken. Wat heel vervelend is, is dat je daar meteen kan vinden wat je verplichtingen zijn, maar niét waar je recht op hebt. Daardoor wordt je meteen afgeschrokken door die "40% inkomstenbelasting" waardoor het meteen niet meer de moeite waard lijkt.
Mijn tip, die ik van iemand anders ook kreeg, is om vooral niet op de belastingdienst website zelf te kijken, maar op een website als deze of vergelijkbare om aan je informatie te komen omtrent belastingen, administratie e.d., want van de belastingdienst website wordt je gewoon depressief. :P

Omdat je aan video editing doet lijkt het er ook op dat jij, net zoals ik, graag wat geld wilt verdienen aan iets dat je leuk vind om te doen.

Zelf heb ik van verschillende kanten verschillende geluiden gehoord. De één zegt dat het stom zou zijn van mij om me te registreren als bedrijf/zzp'er, omdat ik maar zó weinig inkomsten heb dat de belastingdienst "toch niet moeilijk doet" terwijl de ander zegt dat je je maar beter kan registreren om gigantische na-heffingen te voorkomen. Verwarrend! Leuk hè? Dat volwassen worden met hulp van volwassenen. Ik voel me er heel ongemakkelijk bij, want ik weet niet wat ik moet doen, dus ik doe eigenlijk niets anders dan een beetje roeien met de riemen die ik heb. Dat voelt als lopen op hete kolen.

Ik heb zojuist het een en ander gelezen onder het kopje "starten" op deze website. Daar staat heel duidelijk uitgelegd op welke aftrekposten je recht hebt onder welke criteria. Dat gaat dus allemaal van de inkomsten/winstbelasting af. Het is mij tot noch toe nog niet helemaal duidelijk hoe je dit moet aangeven bij de belastingdienst en hoe je administratie er dan precies uit moet zien etc., maar het is een begin, en het werkt al kalmerend t.o.v. het afschrikkende beeld dat de belastingdienst-website schetst met hun "40% inleveren!!".

Wat ik ook lastig vind, is dat ik, wanneer ik uit probeer te zoeken hoe de administratie dan moet, ik er telkens tegenaan loop dat je eigenlijk beter een boekhouder het werk vóór je kan laten doen. Maar dat is voor mij denk ik niet haalbaar en dat zal het voor jou ook niet zijn (?), omdat het werk zo "klein" is.

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn ervaring/ideeën hierover. Ik volg graag dit topic om reacties van meer ervaren mensen op dit forum te lezen. Hopelijk worden we er allebij wat wijzer van.
Met citaat reageren