Los bericht bekijken
  #7  
Oud 29 juni 2007, 15:48
Karian Karian is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 november 2006
Berichten: 19
Standaard Re: Advies: achteraf opdracht / factuur / VAR

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenSonneveld Bekijk bericht
Ok thanks! Ik zat alleen ok even met het feit of het nu aan bank moet zijn of aan crediteuren. aan crediteuren is het als je een factuur inboekt.
Een factuur boek je eerst in bij je 'Inkopen', crediteuren dus. Dan zal die als openstaand te boek staan. Op het moment dat jij het bedrag overmaakt aan je crediteur per bank, boek je in je grootboek 'Bank' de factuur van je crediteur af. Is ook even afhankelijk van welk boekhoudpakket je gebruikt natuurlijk! Het verdient de voorkeur om alle rekeningen/facturen/bonnetjes netjes te registreren als een inkomende factuur. Dit vergemakkelijkt het overzicht en het eventueel opmaken van een jaarrekening enorm.

Citaat:
Weet jij trouwens ook hoe je een declaratie aan je eenmanszaak boekt van bijvoorbeeld autokostenvergoeding en de kosten van de kvk die ik prive heb voorgeschoten?
Als je iets prive voorschiet heb je twee mogelijkheden: de ene werkt met kruisposten, maar is niet de netste. Wat je het beste kunt doen is de factuur gewoon als inkoopafctuur inboeken. Je maakt het bedrag over van je zakelijke naar je priverekening en vervolgens boek je in je bank gewoon de factuur als betaald af. De factuur bewaar je uiteraard in je map 'Crediteuren 2007'. Maar erg netjes is het niet. Altijd verstandig om zakelijk en prive strikt gescheiden te houden.

Voor je autokostenvergoeding hoef je toch niet afzonderlijk declaraties te maken? Daar krijg je toch gewoon een factuur van die je inboekt als zijnde factuur van je crediteur? Of geef je jezelf maar een deelvergoeding?

Speelt bij mij nu even de vraag op of je wel een priverekening en een zakelijke rekening hebt?
Met citaat reageren