Los bericht bekijken
  #1  
Oud 1 april 2010, 19:08
Agnes2 Agnes2 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 februari 2010
Berichten: 41
Standaard Startfase bedrijf en VAR-verklaring

Ik sta op het punt om als zzp'er een adviesbureau te beginnen. Dat wil zeggen dat ik er naar wil toewerken een zelfstandig ondernemer te worden. Het lijkt me niet reëel te verwachtendat me dat nog dit jaar lukt, volgens de criteria van de belastingdienst. Het lukt me misschien wel om 1,2 of wie weet 3 opdrachtgevers te vinden, maar het urencriterium zal ik nu niet halen (ik start vanaf 1 mei). Volgend jaar wel hoop ik.
Nu vraag ik me af hoe het in deze startfase werkt met een VAR-verklaring. Voor een WUO kom ik niet aanmerking. Dus zal het een worden voor inkomsten uit overige werkzaamheden (of zoiets). Mijn eventuele toekomstige opdrachtgevers wil ik niet opzadelen met onzekerheden over onze arbeidsrelatie. Stel dat ik me verzeker, zorg voor pensioen en dergelijke en aan het eind van het jaar blijkt ook de opdrachtgever alnog premies en belasting voor mij te moeten betalen. Dat lijkt me geen wenselijke situatie. Als ik in loondienst ga werk ik niet echt toe naar het zelfstandigenbestaan.
Ik lees nergens iets over een overgangsregeling voor starters of zoiets. Kan iemand me advies geven over hoe hier mee om te gaan?
Met citaat reageren