Los bericht bekijken
  #6  
Oud 1 februari 2007, 11:08
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Maatschappelijk verantwoord ondernemen?

Mmh, is dit niet een apart draadje aan het worden dat zich leent voor een rubriek: freelancers en MVO? Of is die er al en zie ik weer eens wat over het hoofd?

Vanuit mijn hoofdredacteurschap voor Outsource magazine ben ik dagelijks bezig met het onderwerp globalisering. Met name de enorme economische groei in Azië gaat gepaard met aanzienlijke milieuschade. Het is nu eenmaal zo, dat eerst alarmbellen (ook in China) moeten gaan rinkelen voordat men inzicht krijgt, plannen maakt en acties realiseert. Daarbij heeft het westen de laatste tijd veel commentaar op (m.n.) China. Maar we moeten niet vergeten dat enerzijds westerse economieën al tientallen jaren (en met koloniale neigingen meegerekend al honderden jaren) roofbouw plegen. Het is dan erg gemakkelijk om van een land als China te verwachten dat men snel overstapt op een gezondere groeistrategie - hetgeen niet wegneemt dat die noodzaak er niet is.

Anderzijds is China onmetelijk groot (1/5 deel van de wereldbevolking) en maakt het land (ondanks de omvang en volkomen afwijkende cultuur en historie) een enorme verandering door. Die gaat bovendien relatief snel. Chinezen leren niet alleen hoe ze onze spullen moeten namaken, stap twee is dat ze onze producten verbeteren. Het potentieel aan slimheid is enorm (wij willen nog wel eens denken dat het westen precies weet hoe het allemaal zou moeten en dat elders alleen opstomende economieën bestaan). Dat gecombineerd met het feit dat Chinezen ook mensen zijn en zich dus net zo veel zorgen (zullen gaan) maken als wij over de uitputting van de Aarde, is hoopgevend.

Moraal van dit verhaal? De wens en noodzaak om maatschappelijk verantwoord te willen ondernemen wordt steeds groter, maar houdt niet overal gelijke tred. Je zult dus inderdaad bij jezelf moeten beginnen en MVO is daarbij altijd relatief. De i-pod in je broekzak is gemaakt in China en ontworpen in India, ookal komt het idee uit Sillicon Valley. Ook de gloei- en spaarlampen komen uit China (want daar legt onze lokale gloeilampenproducent het zwaartepunt van de productie). Je Mexx-kleren komen uit India, maar gelukkig maakt Mexx zich druk over lokale productiemethoden en arbeidsomstandigheden (fair wear).

Van koffieboon tot elektriciteitsverbruik en van de gom op je postzegel tot je computer: alles in je leven heeft een link met milieu, met kwaliteit van productie (en kwaliteit van leven van bijvoorbeeld de werknemers die het maken). Je zult in deze enorme complexe brij (The world is flat) simpelweg keuzen moeten maken. Dat begint met verdiepen in hoe producten tot stand komen en je kinderen opvoeden met kennis en inzicht over globalisering, politiek en milieu.

Ik ben niet pessimistisch, ik zie zelfs enorme kansen. Maar inderdaad: kritische en ruime blik op de wereld in combinatie met bereidheid tot verandering is een noodzaak. Of zoals mijn zoon zegt (14): de volgende lamp bij mijn bureau wordt een spaarlamp. Of: denk bij ieder A4-tje aan de poten onder je stoel.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren