Los bericht bekijken
  #16  
Oud 29 december 2006, 20:19
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: DTP versus Grafische opleiding

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sandy Bekijk bericht
Wat ik er graag mee wil bereiken is freelance DTP-er ... maar eventueel in loondienst werken, wil ik ook niet uitsluiten..
Ik begrijp je punt, maar ik neem aan dat ik toch een papiertje nodig heb, voordat ik DTP-er op mijn CV kan zetten?
Of uberhaupt solliciteer op DTP functies?
Ook dat ligt er een beetje aan. Kijk b.v. naar advertenties voor DTP-jobs. Vaak staat daar niet dat je een bepaalde opleiding gedaan moet hebben, maar dat je expert moet zijn met b.v. (onderdelen van) de Adobe suite. Een tweede vereiste is een goede portfolio. Mocht je uiteindelijk als freelancer gaan beginnen, dan is alleen al de uitgave voor de Adobe suite een hele grote. Kun je dan geld besparen door zelf de applicaties te leren via het opbouwen van een goede portfolio (al dat werk dat je nu al doet leent zich er natuurlijk uitstekend voor), dan ben je al heel ver.

Begrijp me goed, ik zeg niet dat je helemaal geen (uitgebreide) opleiding moet gaan volgen, maar dat er ook andere wegen zijn die naar Rome leiden.

En juist omdat ik het gevoel heb dat je nog vrij onbekend bent met de "DTP-wereld", kinderen hebt en geen 18 meer bent lijkt het mij prettig om eerst zelf aan de slag te gaan voordat je je vastlegt met een lange opleiding. Aan de andere kant is het in verband met je kinderen misschien juist wel handiger om wel een opleiding te volgen waarvoor je het huis uit moet....

Wil je echt zelf aan de slag: leer goed te kijken. Probeer iedere keer dat je iets ziet in de media, gedrukt of op het internet, te kijken hoe het gedaan is en waarom het de indruk op je maakt die het maakt. Welke regels (wetmatigheden) zie je iedere keer terug, in dingen die werken, maar juist ook in dingen die niet werken. Welk kleurgebruik hoort bij welk soort informatie, welke lettertypen zie je, de indeling van bladen, websites, tv-programma's, enz. enz.

En als je echt durft en goed om je heen gekeken hebt: stap naar een DTP-er of grafisch vormgever die je bewonderd en vraag of je eens een keer met hem of haar mag komen praten en kijken. Om gelijk al maar een start te maken... Debby van Dongen van Conk is natuurlijk een uitstekende om jaloers naar te kijken ;-))

Nu ga ik weer hard aan de slag... heb een deadline!
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren