Los bericht bekijken
  #5  
Oud 20 juni 2009, 22:15
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Factuur in buitenlandse valuta

Beste maep,

Jij mag gewoon facturen sturen in elke gewenste valuta. Omdat je BTW aangifte wel in euro is bepaald de belastingdienst wel het moment waarop van de wisselkoers voor die levering. In de praktijk komt dat neer op moment van facturatie, uitgaande van dat je direct of kort na het einde van de maand een factuur stuurt.

Wat ik veel interessanter vind is of jij wel btw op de factuur moet zetten, daarbij zijn een aantal criteria van belang. belangrijkste zijn de plaats van levering en of het om een EU-ondernemer gaat of om een niet EU ondernemer. Ik heb gegokt dat jou werkzaamheden onder electronische dienstverlening valt. Daar staat ook een mooi staatje waaruit je kunt afleiden of je BTW op de factuur moet zetten.

Wat betreft het voorbeeld van een factuur in buitenlandse valuta die heb ik niet voor je maar in principe is die identiek aan die van een euro factuur. belangrijk is dat jij in elk geval je europeese BTW nummer gebruikt. dat is hetzelfde als je btwnummer maar er moet NL voorstaan. NL123456789.B?? (meestal .B01) dit zijn de eisen waaraan de factuur moet voldoen.

Ik zou het simpel houden. gewoon je huidige lay-out gebruiken, de valuta veranderen in de lay-out en onder het totaal bedrag het btw-bedrag in euro's zelf toevoegen. (indien je btw moet rekenen).