Los bericht bekijken
  #35  
Oud 17 mei 2009, 11:36
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Brutale vraag, illegale software

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Waarom nou weer allemaal ingewikkelde constructies verzinnen? Stel dat jouw opdrachtgever hetzelfde denkt over het materiaal of de productie die jij aanlevert (jij in het algemeen) en zonder overleg en buiten overeenkomsten om meer doet met jouw product dan is afgesproken (of minder betaalt dan is afgesproken, dat komt op hetzelfde neer).

Het zijn gewoon bedrijfskosten, die op je winst drukken en dus betaal je minder belasting. Je moet het als serieuze ondernemer als investering beschouwen, die je wel of niet doet. Denk als bedrijf, niet als beun de haas. Illegale software kan je bovendien niet opvoeren als kosten, want het is jatwerk. Doet me een beetje denken aan een rechtszaak tegen een stel Roemenen, die bij de rechter aangaven dat ze voor hun skimpraktijken hoge kosten moesten maken (apparatuur, software, etc) en dus de rechter verzochten om de schadeclaim van gedupeerden (ter hoogte van enkele tonnen) te verlagen met die 'beroepskosten'. Gelukkig ging de rechter hier niet op in.
Als je niet veel wil betalen voor software, kies dan voor een ander pakket (open source, whatever).
Mee eens, aan die software wordt ook hard gewerkt en daar mag ook voor betaald worden. Als je dat niet wilt, dan zijn er bovendien voldoende gratis of goedkope alternatieven. Misschien niet zo goed of niet zo bekend als bijvoorbeeld Adobe, maar dat is dan een keuze die je zelf maakt.

Overigens zie ik dit soort discussies regelmatig langskomen op Freelance.nl en uit de reacties daar blijkt dat er wel degelijk veel kleine en/of startende ondernemers zijn die inderdaad gewoon hebben geïnvesteerd in een legale versie. Zij berekenen die kosten o.a. door in hun tarief, maar daarmee wordt het soms wel lastig concurreren met mensen die dat niet doen. Lijkt me ook niet helemaal fair.

Ik ben echt vóór het kijken of je dingen op een goedkope manier kunt doen, maar het moet wel eerlijk blijven. Iets illegaals doen/gebruiken valt daar wat mij betreft niet onder.

Overigens heb ik ook gewoon de originele Adobe CS en Quark. Ik kies er dan voor mezelf gewoon voor om niet steeds met iedere nieuwe update mee te gaan, waardoor je de kosten van de software over een wat langere periode kunt verdelen.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren