Los bericht bekijken
  #7  
Oud 27 januari 2010, 17:33
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: Bijklussen; KVK-nr of niet? En meer...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thermostond Bekijk bericht
Dank je wel voor je uitgebreide reactie, Renée!

vwb Belastingdienst en uren: ik dacht altijd dat er een uren-norm van 1225 uren was en dat heb ik volgens mij ook bij de belastingdienst gelezen.Daar moet ik dus nog even induiken.
Het lastige is dat ik nu nog niet weet wat het aantal uur is dat ik erin ga steken. Ik neem de stap nu vooral omdat ik een aantal mogelijke opdrachten aankondigd heb gekregen die me de komende twee maanden wat uren ga kosten (schat zo'n 20 uur in totaal) en dat daarvoor ook offertes en facturen voor gewenst zijn.
Maar hoeveel het daarna zal zijn, is nu nog onbekend.

Over die kosten: wat ik wel zal moeten doen is wat software-licenties gaan aanschaffen om hetgeen ik doe ook softwarematig te kunnen verantwoorden. Ik verwacht dat ik (even wat simpele voorbeelden): 750 euro aan inkomsten heb en 250 euro aan kosten voor de licenties. Is het dan zo simpel dat ik 500 euro als ROW opgeef aan de fiscus? En dat daar dan in mijn geval 42% belasting over wordt geheven?

Andere vraag: ik zal onder de BTW-norm blijven die ervoor zorgt dat ik geen BTW hoef af te dragen. Ik neem aan dat ik dan nog steeds wel een btw-nummer kan aanvragen en BTW kan vermelden op mijn facturen die ik zal verzenden?
Die 1225 urennorm v/d BD is voor de zelfstandigenaftrek, een aftrekpost dus. Niet of je gezien wordt als ondernemer of niet.

Als je je inschrijft bij de KvK zal de BD je hoe dan ook vragen om het formulier 'opgaaf startende onderneming' in te vullen. Ik had zelf in gedachten om me vast in te schrijven bij de KvK - voor zakelijk telefoonnummer, drukwerk etc. - en een aantal weken later (op 1 januari 2008) te starten. Kreeg binnen 2 weken na mijn inschrijving bij de KvK het formulier v/d BD toegestuurd dat in moest vullen.

Je mag pas BTW heffen als je een BTW-nummer hebt gekregen. De BD zal dus eerst beslissen - adhv je opgaaf - of je BTW-plichtig bent of niet. Ben je dat volgens de BD niet? Dan mag je ook geen BTW vermelden op je facturen.
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren