Los bericht bekijken
  #10  
Oud 19 december 2008, 20:06
Sean Sean is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 november 2007
Berichten: 14
Standaard Re: Freelance schrijven naast (fulltime)baan

Even een gigantische schop naar boven voor dit topic.
Van freelancen is het nog niet gekomen, daar ik een tamelijk drukke fulltime baan kreeg, die echter binnenkort afloopt. Daarom heb ik nu tijd om me in het freelancen te gaan verdiepen.

User mikki schreef in haar laatste bericht:

"Ik werk zelf part-time in vaste dienst, daarnaast freelance ik als journalist. Ik heb daarvoor een VAR-ROW. Je hoeft je niet in te schrijven bij de KvK, maar blijkbaar verandert dat dus per 1/8. Journalistiek werk is ook vrijgesteld van BTW, dus je hoeft geen BTW-nummer aan te vragen."
Inschrijven bij de KvK moet tegenwoordig als redacteur wel. Maar het aanvragen van een BTW-nummer hoeft nog steeds niet?

"Als ik jou was zou ik gewoon rustig gaan beginnen. Schrijf 'ns een artikel en probeer het te verkopen. Als dat lukt, vraag je een VAR-ROW aan (ik verkocht m'n eerste artikel aan Sanoma, daar kreeg ik 4 (!) maanden de tijd om een VAR te overhandigen. Eenmaal aangevraagd had ik 'm binnen een week in huis)."

Bovenstaande klonk praktisch toen je je als journalist nog niet bij de KvK hoefde in te schrijven, maar gaat dit advies nu nog op? Is het nog steeds verstandig om een artikel aan te bieden aan een magazine en pas daarna - bij interesse - een VAR-ROW aan te vragen en je bij de KvK in te schrijven?
Met citaat reageren