Los bericht bekijken
  #2  
Oud 20 november 2007, 11:18
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: BTW-nr, maar tóch een VAR?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HVR Schrijfwijzen Bekijk bericht
Ik heb sinds kort een btw-nummer. Ik neem aan dat ik daaruit kan opmaken dat de belastingdienst mij ziet als ondernemer.

Nu vraagt een van mijn opdrachtgevers om een VAR. Is dat dan niet dubbelop? Uit mijn btw-nummer blijkt toch al dat ik zelfstandig ben? Of zie ik het nu verkeerd...?
In theorie kan iedereen voor zichzelf een BTW nummer aanmaken (je sofinummer + NL aan het begin en B01 aan het einde). Een VAR verklaring geeft daarnaast nog eens aan hoe de Belastingdienst jouw relatie met de opdrachtgever ziet. Voor het bedrijf geeft dit een extra "bewijs" van het feit dat ze over jouw diensten geen premies e.d. af hoeven te dragen. Het is voor hen (en ook voor jou) dus een stukje extra zekerheid.

VARs worden vaak gevraagd, dus ik zou er gewoon eentje aanvragen. En while you're at it: vanaf september kun je er ook eentje aanvragen voor komend jaar, misschien handig om meteen vast te doen!

(En het is niet per definitie dubbelop: BTW nummer draait om OB, terwijl VAR een indicatie van arbeidsrelatie geeft. Het heeft wel met elkaar te maken, maar is niet hetzelfde)
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld