Discussie: geen BTW op factuur
Los bericht bekijken
  #15  
Oud 6 maart 2006, 14:50
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: geen BTW op factuur

Ok de onduidelijkheid ligt dus bij "wat is een ondernemer". Wat mij in ieder geval in de afgelopen jaren duidelijk is geworden is het feit dat UWV, belastingdienst en ook KvK vaak niet helder kunnen maken wat nou zij als ondernemer beschouwen.

Zelf heb ik daar echter wel een idee over. Je hebt 40 uur in de week (bekeken vanuit de ambtelijke bril) om te werken. Als je dan naar de belastingdienst gaat en je als ondernemer aanmeldt krijg je als ondernemer ook een registratie EN ! een BTW nummer. Op dat moment ben je dus BTW ondernemer. Echter dat wilt nog niet zeggen dat je zelfstandig ondernemer bent. Een zelfstandig ondernemer is iemand die 26 uur of meer per week aan zijn onderneming besteedt. En in mijn ogen ben je pas echt ondernemer als je zelfstandig ondernemer bent. Ik ga er dus altijd maar vanuit dat als het UWV over een ondernemer spreekt ze de zelfstandig ondernemer bedoelen.

Laten we de WW situatie nemen. O.b.v. oud loondienstverband heb je recht op een uitkering voor zeg eens 40 uur in de week. Als je nou aangemeld bent bij de belastingdienst als ondernemer en je hebt je BTW nummer gekregen dan kun je die man of vrouw bij het UWV best wel uitleggen dat je 16 uur in de week andere zaken gaat doen (proberen op te starten) om te kijken of dat lukt. Maar dan houdt je volgens mij gewoon het recht op 24 uur uitkering.

En als ze het daar niet mee eens zijn tsja dan zou ik toch echt bezwaar maken. Want wie zijn zij om te bepalen dat een ondernemer 40 uur werkt. We zijn allemaal ergens begonnen. Ze mogen je uitkering gewoon niet naar 0 terugbrengen als je maar 8 of 16 uur werkt terwijl je uitkering voor 40 uur is.

Alfred Cohen
Met citaat reageren