Los bericht bekijken
  #4  
Oud 20 juli 2011, 10:54
.gertjan. .gertjan. is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 januari 2011
Berichten: 23
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JokeHeikensTekst Bekijk bericht
Ik ben bang dat dat niet gaat lukken. Het urencriterium is 1225, daar kun je soms van afwijken (als je deels arbeidsongeschikt bent dacht ik), maar dan moet je nog 800 uur per jaar werken.

Verder hangt het nogal van je belastingkantoor af. Sommigen geven heel makkelijk WUO's, sommigen doen daar heeeeeeeel moeilijk over.

Groet,

Joke
Nee hoor, hoewel bijna iedereen beweert dat het urencriterium het belangrijkste is, is deze slechts een van de factoren die meewegen. Het gaat om je zelfstandigheid en niet om het aantal uren dat jij verwacht te werken. Ik doe het naast een 40 urige baan (en kan dus nooit aan die 800 uur komen) en heb al 2 jaar een WUO ontvangen. Daarbij komt dat (mede vanwege de beperkte uren) mijn omzet ook niet heel erg groot is. Desalniettemin vindt de belastingdienst toch dat ik ondernemer ben.

Het criterium belangrijkste voor een ondernemer is volgens mij of je verantwoordelijk bent voor je eigen bedrijf en dus ook je eigen risico's draagt. Ben je vrij je werk uit te besteden, mag je zelf je locatie kiezen, kun je je werkzaamheden uitvoeren zonder supervisie, enz.

Voor zover ik weet is de VAR verklaring uitgevonden om te voorkomen dat verkapt dienstverband als onderneming wordt gezien (zoals bijvoorbeeld werken via een uitzendbureau), daar is vroeger teveel misbruik van gemaakt door zowel de werknemers als de opdrachtgevers. Klanten kwamen dan soms voor onaangename verrassingen te staan, hiervoor is de VAR verklaring in het leven geroepen.

Overal wordt men bang gemaakt met het urencriterium terwijl dat dat volledig onterecht is. Beetje jammer is dat Ondernemerschap zit in meer dan enkel je uren, en gelukkig denkt de belastingdienst daar ook zo over.