Los bericht bekijken
  #9  
Oud 22 februari 2007, 02:11
UWV'r UWV'r is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 februari 2007
Berichten: 1
Standaard Re: uitkering en zelfstandig ondernemen

Als UWV'r heb ik bovenstaande doorgelezen. Ik dacht: laat ik toch maar eens reageren om de vraagsteller (voor zover mogelijk) op weg te helpen.

Je had gesproken met jouw re-integratoecoach WW. Die had 2 opties voorgelegd, te weten:
1. een startperiode met een oriëntatieperiode
2. geen startperiode en aftrek van de gewerkte uren.

Over optie 1 kan ik duidelijk zijn. Die is niet van toepassing.
Kijk eens bij www.wetten.nl, vink alle regelingen aan en zoek op het woord "sollicitatieplicht" in de titel. Je krijgt dan de volledige tekst van het besluit sollicitateplicht werknemers WW 2007. Daar staat in artikel 3 dat het besluit oriëntatieperiode en de WW is ingetrokken. En wel (zie lid 2) met ingang van 1 januari 2007. Een oriëntatieperiode is dus geen optie. Overigens gold die voor 1 januari 2007 ook slechts voor degenen die nog niet als zelfstandige werkzaam waren.
De startperiode is wel een optie mits voldaan aan bepaalde voorwaarden. Ëén van die voorwaarden is dat voor de toestemming van UWV de werknemer nog niet gestart mag zijn met de werkzaamheden als zelfstandige. Omdat je zelf al aangaf dat je al als zelfstandige gewerkt hebt, is ook dat geen optie.

Optie 2 is dus de enige optie. Dus als je tijdens de WW werkt als zelfstandige, dat je het op het werkbriefje verantwoord. Sterker nog: dat is niet eens een optie maar een verplichting.

De gevolgen van het werken als zelfstandige tijdens de WW zijn afhankelijk van de toepassing van artikel 8 van de WW. (zie weer www.wetten.nl).

De conclusie hiervan is dat bij beginnen met werken als zelfstandige na de ontstane werkloosheid, volgens artikel 8 lid 2 het werknemerschap verloren is. En dat kan slechts hergeven worden als binnen de gestelde limiet de werkzaamheden worden beëindigd. Let wel: minder werken is geen beëindiging. Het werk als zelfstandige moet dus geheel eindigen om voor hergeving van het werknemerschap in aanmerking te komen.
Dus bij startne met werk tijdens de WW zonder toepassing van de startperiode, zal de WW de uren die als zelfstandige in een week zijn gewerkt, blijvend korten. Dus in een week 10 uur werken resulteert in een blijvende korting van 10 uur per week omdat voor die 10 uur per week het werknemersschap is verloren en bij niet beëindigen van de werkzaamheden, hergeven kan worden. Als in de week erna dus slechts 5 uur is gewerkt, worden toch 10 uren gekort. En dit aantal zal (blijvend) stijgen als in een latere week nog meer uren als zelfstandige wordt gewerkt.

Als echter al voor de werkloosheid de werkloze (al geruime tijd) werkzaam was als zelfstandige (en dus feitelijk gewerkt is naast de feitelijke werkzaamheden in het dienstverband waaruit de werkloosheid is ontstaan) , dan wordt door de WW berekend hoeveel uur per week dat gemiddeld was. Alleen de uren die dat gemiddelde overstijgen, worden dan op de WW in mindering gebracht. Daartoe is bij aanvang van de werkloosheid op het aanvraagformulier t.b.v. de WW bij CWI uitvraag gedaan naar de nevenwerkzaamheden.
Stel dat het gemiddelde dan op 10 uitkomt, worden de eerste 10 uur tijdens de WW aan werken als zelfstandige, deze niet op de uitkering in mindering gebracht. Logisch, want dat werkte de werknemer al feitelijk naar het dienstverband waaruit de werklooshied is ontstaan en dat heeft dus in beginsel dan ook geen invloed op de ontstane werkloosheid. Indien in een week 12 uur is gewerkt, zal ook alleen de 2 extra uren worden gekort.
De blijvende korting wegens het verlies van het werknemerschap zoals in art 8 lid 2 staat, is niet aan de orde. Dan is lid 4 van artikel 8 van toepassing. Dus als de week erna slechts 4 uur wordt gewerkt, dan wordt weer niets gekort mits wel binnen 6 maanden de urenreductie een feit is. Hierin kan ik de genoemde zogenaamde onafhankelijke adviseur dus geheel volgen.

Echter ...

Als op de aanvraag heeft gestaan dat de werkloze werknemer geen werkzaamheden als zelfstandige heeft verricht voor aanvang van de werkloosheid, dan zal UWV deze verklaring niet bij een latere opgave dat er wel voor de werkloosheid als zelfstandige is gewerkt, voor lief aannemen. Er is dan geen enkele reden om de eerder gedane verklaring zomaar voor onjuist aan te nemen. De kennelijk gemaakte vergissing op het aanvraagformulier zal dus gedegen onderbouwd moeten worden doorgegeven. Dit kan middels een bezwaar als de bezwaartermijn van 6 weken nog niet is verstreken, of middels een herzieingsverzoek als de bezwaartermijn al wel is verstreken. Om het herzieningsverzoek te kunnen honoreren zullen er wel nieuwe feiten en / of omstandigheden moeten worden aangedragen die ten tijde van de beslissing (en bezwaartermijn) nog niet bekend waren.

Gezien de werkloosheid ingaande 1 januari 2007, zal naar verwachting iets voor 1 februari 2007 een besluit terzake het WW-recht zijn afgegeven. En dan zou de bezwaartermijn nog niet zijn verstreken.

Al met al dus een nog niet zo gemakkelijke situatie.

Ik hoop dat ik jullie met deze reactie iets verder heb kunnen helpen.

groetjes

een UWV’r

PS:

Zoals hopelijk uit mijn reactie moge blijken, is in mijn ogen de tendens op internet om alle UWV'rs als onverschillige 'wezens' te bestempelen niet fair. UWV medewerk(st)ers trachten naar eer en geweten de wet zo correct mogelijk uit te voeren. En dat daarbij soms e.e.a onjuist gaat, is volgens mij inherent aan het mens-zijn. En bewust heb ik gekozen voor de bewording 'soms' omdat er uiteraard veel meer goed dan fout gaat en altijd (is ook inherent aan het mens-zijn) het negatieve wordt belicht.

Dat de impact van een niet wenselijke beslissing voor de ontvangende partij enorm is, ontgaat mij ook niet echter dat kan en mag geen reden zijn om de wet zo correct mogelijk uit te voeren. Dus met het opleggen van maatregelen, het beëindigen van uitkeringen en al wat nog meer van dien. De politiek heeft immers (daar moet toch elke nederlander op kunnen vertrouwen) in alle wijsheid een wet opgesteld en bekrachtigd waarbij men alleen 'gestraft' wordt men zich niet aan de gestelde regels houdt.
Met citaat reageren