Los bericht bekijken
  #5  
Oud 31 januari 2007, 21:35
Life Creations Life Creations is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 24 november 2006
Berichten: 69
Standaard Re: Maatschappelijk verantwoord ondernemen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht

Dankzij het moderne leven wordt de koolstofvoorraad van miljoenen jaren naar boven gehaald, verbrand en teruggepompt in de levenscyclus. Het warmt nu weer lekker op, het ijs smelt en wordt water dat ook deel uitmaakt van de levenscyclus. De bodem ontdooit en er komt tropisch regenwoud.


Dit dreigt door te schieten en daar wordt iedereen nu zenuwachtig van. Maar het probleem lost zichzelf op als alle koolstof die uit de cyclus is weggelekt is opgebrand. Je kunt er over twisten of dat over 30, 60 of 100 jaar is, maar het punt nadert onvermijdelijk.
Ik vraag me af of het probleem zich vanzelf oplost. En als het over 5 jaar de koolstof is opgebrand, schieten we denk ik heel erg snel door naar de andere kant, wat wel problemen veroorzaakt, gezien de snelheid van de opwarming van de aarde.
Ervin Laszlo, een vooraanstaand wetenschapper heeft het erover dat we nog maar een paar jaren hebben, voordat we het tij nog kunnen keren. Een interview met hem is te zien op: http://www.alziendoog.nl Klinkt niet zo rooskleurig als jij het schetst, Rene.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Dat hele energiebesparen gaat helemaal nergens over. Om te beginnen zorgen marktmechanismen ervoor dat wat wij hier besparen elders wordt geconsumeerd. Daar is op zichzelf niet zoveel tegen (eerlijkere verdeling van welvaart), maar voor het milieu verandert het niets. En zelfs al zouden we globaal besparen, dan verschuift het hooguit het opbrandingspunt een paar jaar naar achteren. Dat zal de aarde op geologische schaal worst wezen.
Het gaat niet alleen over energiebesparen, het gaat o.a. ook over de chemicalien die we gebruiken, het uitputten van de bronnen van de aarde, etc.
Wij laten het zo zijn dat marktmechanismen zo werken, wij kunnen op de lange termijn er ook voor zorgen dat dit verandert, ten gunste van het milieu, maar dit gaat over bewustwording en verantwoordelijkheid nemen, waar veel mensen geen zin in hebben, omdat ze meer bezig zijn met consumeren dan met war goed is voor het totaal plaatje van de hele wereld. Ervin geeft in zijn interview hier een mooi voorbeeld van.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Toegegeven, het overbevissen, kappen van regenwouden, uitsterven van soorten e.d. is wél zeer zorgelijk. Jammer dat de discussie de laatste tijd over het schijnprobleem van de 'broeikasgassen' gaat i.p.v. het afnemen van de biodiversiteit.
Ik zou zeggen, is óók zeer zorgelijk...

Hartelijke groet,

Lucy Schaaphok
Life Creations - voor persoonlijke groei, bewustwording en creativiteit
www.life-creations.nl
Met citaat reageren