Los bericht bekijken
  #4  
Oud 12 april 2012, 08:50
nen632 nen632 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2012
Berichten: 5
Standaard Meer informatie

Inmiddels ook bij andere bronnen mijn licht opgestoken en weer wat wijzer geworden.

Ik heb te maken met civielrecht (zelfstandige + opdrachtgever) en met fiscale zaken (loonbelasting of wuo). De civielrechtelijke relatie kun je met je opdrachtgever vastleggen in een contractje, in het geval van mijn voormalige werkgever gaat het hem er vooral om dat ik niet later alsnog een dienstverband kan claimen.
Er zijn gevallen waarin een werkgever zijn personeel ontslaat om hen daarna weer terug te huren als zzp'er, denk bijvoorbeeld aan de thuiszorg. Die mensen verliezen daarmee onvrijwillig hun positie als werknemer maar hebben geen keus als ze willen blijven werken. Als zij vervolgens hetzelfde werk blijven doen voor dezelfde baas is er sprake van een verkapt of voortgezet dienstverband, waaraan zij rechten kunnen ontlenen en de baas in de problemen komt.
Mijn vraag betrof precies het omgekeerde: ik wil zelf als zzp'er voor mijn voormalige werkgever aan de slag, en zal en wil later geen dienstverband claimen. Om dat dicht te timmeren kunnen we een contractje maken en laten checken door een jurist.
Voor de fiscale zaken is van belang dat ik een VAR-WUO heb. Omdat ik echt een eigen zaak begin met alles erop en eraan en ook andere opdrachtgevers heb zal dat geen probleem zijn.

Ik ben inmiddels voldoende gerustgesteld dat ik wel opdrachten van mijn oude werkgever kan aannemen, zonder wachttijd, mits we het van beide kanten arbeidsrechtelijk en fiscaal goed regelen.
Met citaat reageren