Discussie: Stoppen of niet
Los bericht bekijken
  #7  
Oud 27 september 2010, 11:05
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Het ondernemerschap voor de btw wordt apart beoordeeld en staat los van het ondernemerschap voor de inkomstenbelasting. Het kan heel goed zijn dat je wel btw-plichtig blijft, maar geen gebruik kunt maken van de ondernemersfaciliteiten in de IB.
dat klopt helemaal, het is zelfs zeer waarschijnlijk dat je OB ondernemer blijft en en als je daar nu niet onder valt, lees dan ook eens over de kleine ondernemersregeling voor de btw.

Met betrekking tot de IB zijn er 2 mogelijkheden.
- Je voldoet niet meer aan het urencriterium maar blijft gewoon ondernemer, dan behoud je in elk geval nog recht op mkb vrijstelling.
in principe is dit het geval tenzij de belastingdienst anders beslist.

- De belastingdienst beoordeeld je niet meer als ondernemer en dan moet je in plaats van winst uit onderneming moet je Resultaat uit overige werkzaamheden gaan aangeven. In dat geval heb je ook geen recht meer op de mkb vrijstelling.

Waarschijnlijk haal je het urencriterium voor 2010 nog wel denk ik?
De nieuwe situatie ontstaat dan waarschijnlijk pas in 2011 en dan moet ik een kleine kanttekening maken bij de opmerking over de mkb vrijstelling, dit is een crisismaatregel voor 2010 dat deze niet (meer) onder het urencriterium valt, volgens mij word die regeling voortgezet in 2011, maar dat weet ik niet zeker.
Met citaat reageren