Los bericht bekijken
  #9  
Oud 11 juni 2009, 12:08
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Mag ik bedrijven na 1 juli ongevraagd direct mail sturen?

OK, Ok, ik was gisteren een beetje recalcitrant, maar dat komt omdat ik echt een gruwelijke hekel heb aan het ongevraagd krijgen van dergelijke post, in welke vorm dan ook.

Ik denk ook dat het niet werkt. Ik ben een tijdje teamleider van een projectbureau geweest voor AAB en daar kregen we ook veel van die troep. Ten eerste komt het over het algemeen niet verder dan de secretaresse of projectmedewerker, de baas die beslist zal het zelden zien, ten tweede wordt het over het algemeen niet gelezen of zelfs maar geopend als het in een envelop zit.

Ik zeg niet dat het helemaal niet werkt, maar ik denk zeker niet voor zzp-ers. Grote bedrijven moeten het van de massa hebben: ze sturen 50.000 folders rond en krijgen misschien 1 a 2 klanten. Als die gelijk veel afnemen is het dat waard geweest. Ik weet niet hoeveel je er gaat versturen, maar ik denk niet dat je met dergelijke getallen kunt werken.

In ieder geval, voor zzp-ers zoals wij is de persoonlijke methode naar mijn idee veel beter. Ga naar borrels en bijeenkomsten waar jouw potentiele klanten zitten. Zorg ervoor dat je website goed te vinden is met de juiste SEO. Over dat laatste goed nadenken, want het is leuk om op je naam gevonden te worden, maar dat is pas van belang als je naam bekend is. Veel effectiever is dat je gevonden wordt op woorden die je klanten intypen om mensen te vinden zoals jij. En als ze je vinden, zorg ervoor dat je website eruit springt.

Verder: mond-op-mond reclame. Vraag je tevreden klanten om je aan te bevelen bij andere mensen die op zoek zijn.

Wat je verder doet is naar mijn idee ook goed, maar je zult geduld moeten hebben. Is het zo erg dat je een paar klanten hebt die niet uit de regio zijn? Wees daarin anders flexibel. We zitten in een economische crisis en dat vraagt om een andere aanpak als het niet lukt.

Verder is voor mij het meest belangrijke dat je je verdiept in je klanten. Het vervelende met kleine ondernemers hierbij is dat ze maar sporadisch een communicatieadviseur/tekstschrijver nodig hebben. Ze kunnen je acquisitie dus opdringerig vinden. Het zal "spontaan" moeten gebeuren als zij een behoefte hebben. En daarvoor zul je een band moeten opbouwen. Daarbij is het inderdaad handig om actief te zijn in lokale netwerkorganisaties: neem een bestuursfunctie aan of iets dergelijks in de organisatie waar het gros van je potentiele klanten zit.

Verder zou ik zeggen: wees flexibel en staar je niet blind op alleen kleine ondernemers: je bent waarschijnlijk op dit moment een van de eerste posten waar ze op bezuinigen.

Je vraagt hoe anderen het in het begin gedaan hebben. Ook ik heb flyers rondgestrooid op beurzen waar mijn potentiele klanten kwamen: nooit wat opgeleverd. De beste opdrachten heb ik, vooral in het begin, gehaald uit een-op-een contacten bij netwerkbijeenkomsten: mensen lopen al met een behoefte rond en als ze dan merken dat jij aan die behoefte kunt voldoen kan het snel gaan. Verder is mijn werk mijn reclame: het staat in de bladen die er voor mijn klanten toe doen. Daar haal ik niet veel opdrachten uit, zo'n twee a drie per jaar, maar als ze komen zijn ze groot en zijn die twee a drie meer dan voldoende naast mijn andere werk.

Een aantal mensen hier stuurt nieuwsbrieven rond waar je je op kunt abonneren. Ook dat is een goede methode om in de belangstelling te komen. Ik heb haar al een keer eerder aanbevolen maar Els Brouwer, een collega van je, heeft mijn inziens een goede nieuwsbrief die mensen ook wat oplevert zonder dat hij als reclame wordt gezien. Verder zijn er mensen die van netwerken hun beroep hebben gemaakt die goede nieuwsbrieven maken. Denk aan
Laura Babeliowsky en Erno Hannink. Zij hebben overigens nog veel meer adviezen over hoe je jezelf onder de aandacht brengt van potentiele klanten.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren