Discussie: Inkomstenbelasting Aangifte IB: accountant of zelf
Los bericht bekijken
  #5  
Oud 8 maart 2011, 10:35
.gertjan. .gertjan. is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 januari 2011
Berichten: 23
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elbird Bekijk bericht
Ha GerB, dank voor je antwoord.

Ik ga het dan gewoon proberen.

Het gaat bij mij overigens over de zakelijke IB-aangifte...Jij hebt het daar ook over of over de particuliere (ik lees van je samenwonen, huisaankoop)?
Je zakelijke aangifte betreft in het geval van een eenmanszaak ook je aangifte van je persoonlijke situatie. Als je naast je zzp werkzaamheden ook in loondienst werkt geef je dat ook hierin op. Ook zaken als je persoonlijke spaarsaldi en hypotheekrenteaftrek geef je gewoon in dit programma aan. Het is vergelijkbaar met de particuliere aangifte alleen je hebt wat extra invul mogelijkheden voor je bedrijf.

Ik heb hem dit jaar zelf ook gedaan (vorig jaar begonnen met ZZP werkzaamheden) en omdat ik al enigszins bekend was met het invullen van de particuliere (met fiscaal partnerschap en een koophuis met HRA) was het niet erg lastig. Het enige waar ik even op bleef hangen was de balans, de resultaten rekening was makkelijk op te stellen, de winst die ik wilde consumeren was ook nog wel in te vullen, maar er zit een laptop in het bedrijf welke wordt afgeschreven, deze komt dus ook op de balans terecht, hierdoor kreeg ik mijn "winstconsumptie" en balans dus niet lekker gelijk in eerste instantie. Maar het mooie van het digitale tijdperk is dat je gewoon kunt "spelen" met de getallen en kunt zien wat er uit komt. Het programma corrigeert je zodra je het niet goed doet zodat je een correcte aangifte naar de BD kunt sturen.

Met een kleine 1 a 2 uurtjes was de volledige aangifte klaar en verzonden. Al met al viel het behoorlijk mee. Grootste moeite was om de papieren en cijfers bij elkaar te zoeken.
Met citaat reageren