Los bericht bekijken
  #4  
Oud 4 september 2011, 15:14
WalterBrokx WalterBrokx is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 januari 2010
Berichten: 71
Weblogartikelen: 1
Standaard

Hoi Daniella,

leuk dat je reageert!
(Ik ben er even tussenuit geweest, vervolgens had ik het te druk, maar nu kan ik eindelijk reageren )
Je geeft een heel mooi voorbeeld van een video die niet aan de verwachting voldoet.
Ik heb het bekeken en het is inderdaad een beetje een kinderachtige visualisatie en in feite staat het op de verkeerde plaats (of op zijn minst verkeerd aangekondigd). Het is eerder een lange promovideo die buiten de Skype-site ingezet zou moeten worden om aandacht te genereren voor die nieuwe functies. (Maar dat kan zeker korter en efficienter.)
Je verwachtte (terecht) een video-tutorial, die uitlegt hoe je die functies moet gebruiken (waarbij je het programma ingebruik ziet). In plaats daarvan kreeg je een promovideo die hetzelfde vertelt als de tekst en er ook nog eens langer over doet om dat te vertellen.
Met je reactie benadruk je oa het belang van 'verwachtingsmanagement'. Iets wat niet alleen geldt voor video's, maar ook voor links of titels van blogs. (Ik kwam van dat laatste pas een voorbeeld tegen: de titel was 'linkbait' om publiek te lokken, maar de inhoud had er eigenlijk niets mee te maken.)
De juiste titel en omschrijving zijn van groot belang!

Video is inderdaad (nog) niet scanbaar (voor mensen) en ik denk ook niet dat het tekst ooit helemaal zal verdringen.
(Video is in flash trouwens wel zoekbaar te maken, maar dat is nog een aardige klus. In html5 kan het vast ook.)

Tekst en video zijn beiden verschillende media die elk hun eigen eigenschappen en voordelen hebben.
Met een bedrijfsvideo kun je snel laten zien wat je als bedrijf te bieden hebt of hoe iets werkt. De kijker hoeft zelf geen inspanning te leveren om de informatie krijgen. Bovendien kun je met video iets laten zien wat in tekst enorm lange beschrijvingen zou opleveren. Het grote voordeel is dus visualisatie.
Daarnaast is film veel meer een beleving dan tekst: als beeld en geluid elkaar versterken blijft de inhoud makkelijker hangen.
De kunst is natuurlijk om het boeiend te houden. Je opmerking over trage video's is dan ook terecht. (Dit geldt natuurlijk ook voor tekst. Saaie teksten zijn niet goed leesbaar.)

Daar staat tegenover dat je je met tekst heel precies kunt uitdrukken. Je kunt uitgebreid uitwijden en een betoog opbouwen. (Dat kan ook met video, maar dan kom je al gauw in het documentaire-domein en dat heeft weinig met bedrijfsvideo's te maken.)
Een wetboek is ook een voorbeeld van iets wat als tekst op zijn puurst is; video zou alleen maar afleiden en tot vooringenomen interpretaties leiden. (Beeld stuurt immers de interpretatie.)

Video is dus niet voor alles 'de oplossing'.
Maar voor bedrijven kan het heel interessant zijn om webvideo in te zetten. Zien = Geloven
Je kunt als bedrijf bijvoorbeeld zeggen dat je telefoons stevig zijn, maar je kunt ook laten zien hoe stevig ze zijn:
http://www.youtube.com/watch?v=YFLIzzO_-5c
Hier wordt het Guiness World Record 'telefoonstuiteren' vastgesteld op 25 meter. (Dit is trouwens meer een reportage dan een bedrijfsfilm, maar dat ter zijde.)

Mvg,

Walter
__________________
BrokxMedia - Audiovisueel Ontwerp
Boeiende Bedrijfsfilms, Commercials & Onlinevideo - Nog Beter Communiceren met Film
Met citaat reageren