Los bericht bekijken
  #5  
Oud 13 juni 2008, 11:38
Irene Irene is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 januari 2007
Berichten: 49
Standaard Re: De sprong van parttime naar voltijds freelancen

Voor mij is het inmiddels ruim 6 jaar geleden maar als ik jullie berichten lees komt het gevoel van destijds meteen terug. Ik was toen van plan mijn baan en freelancen een jaar te combineren om te zien hoe het zou gaan. Na drie maanden kondigde mijn baas een reorganisatie aan en terwijl hij die aan het uitleggen was, voelde ik een luikje in mijn hoofd dichtgaan: hier wil ik niet meer bij zijn. Heb dezelfde maand nog ontslag genomen. Op dat moment kon ik baan + freelancen qua tijd al bijna niet meer combineren, maar qua inkomen was alles uiteraard nog heel onzeker. Dat bleek ook toen ik mijn opzegtermijn had uitgediend, toen was het begin zomer, en ging de telefoon twee maanden niet... Doodeng, maar ik had spaargeld om het een jaar zonder inkomen te kunnen uitzingen, dus financieel lukte dat best. Die zomer heb ik dus gebruikt voor allerlei acquisitieplannetjes en -activiteiten. In september ging diezelfde telefoon weer en hield-ie niet meer op met rinkelen. Tuurlijk heb ik zeker de eerste jaren ups en downs gehad in de hoeveelheid werk, maar de grote lijn is tot de dag van vandaag stijgend en die downs gebruik ik tegenwoordig dankbaar om even op adem te komen.

Moraal van het verhaal wat mij betreft: 100% zekerheid als in een baan krijg je nooit. Dus doe wat je kunt om jezelf te beschermen (bij mij was dat mijn spaarpot) maar accepteer ook dat het nou eenmaal eng is en dat je niet zult weten of het echt lukt tot je het probeert. Geef jezelf een redelijke termijn (bijv. 1-2 jaar) om het te proberen en bouw een buffer op om die periode zonodig te kunnen overbruggen (bijv. spaargeld, inkomen partner, of deels door soberder leven). Redeneer dan vanuit het worst case scenario: wat gebeurt er als je zaak toch niet van de grond komt? Dan ben je wat geld en een illusie armer, maar als het goed is ben je niet meer verloren dan dat en dan ga je gewoon weer solliciteren. Worst case scenario als je nooit de stap waagt: altijd blijven rondlopen met gevoel 'had ik maar...'. Waarschijnlijker scenario voor jullie, die al een halve freelancepraktijk hebben opgebouwd: de kick van het helemaal zelfstandig zijn!
Met citaat reageren