Los bericht bekijken
  #3  
Oud 26 januari 2009, 23:49
buurman-administratie.nl buurman-administratie.nl is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 april 2007
Berichten: 40
Standaard Re: Starten schoonheidssalon aan huis: kvk, btw, var etc.?

Zie mijn antwoorden bij de pijltjes weergegeven!


[quote=Remiz;20178]Hallo experts,

Mijn vriendin wil aan huis een schoonheidssallon begin. Daarnaast heeft ze nog een parttime baan die ze gewoon wil handhaven. Ik denk dat ze er ongeveer 300-500 uur per jaar aan zal spenderen (als het eenmaal loopt).

Nu lees ik van alles en nog wat op internet, zo ook hier.

Mijn eerste vraag: ik neem aan dat ze zich aan moet melden bij de KvK en de belastingdienst?

--->aanmelden bij Kvk
---> aanmelden bij Belastingdienst voor het aanvragen van een btw-nummer (dat zal in haar geval haar Burgerservicenummer(voormalig sofi-nummer) zijn))......



Mijn tweede vraag: Moet ze dan ook een VAR verklaring aanvragen bij de belastingdienst? Ik neig er namelijk (zelf) naar om de inkomsten op te geven bij haar jaarlijkse loonbelasting-aangifte.
Kan ik dat zelf bepalen of bepaalt de belastingdienst dat?


---> dit ligt eraan hoeveel opdrachtgevers ze denkt binnen te halen; als het maar voor 1 opdrachtgever zou zijn, dan is een VAR wel aan te raden; maar daar ze een salon heeft, lijkt me dat er meerdere opdrachtgevers zullen zijn :O) en is een VAR dus echt niet nodig.



Mijn derde vraag: Kan ze ook zonder KvK en BTW nummer beginnen? Dan wel de kosten bijhouden en opgeven bij haar jaarlijkse loonbelasting-aangifte?

---> btw nummer heeft ze nodig om over haar omzet btw af te dragen en over haar inkoopfaktuurtjes de btw terug te vragen (en misschien aan het einde van het jaar heeft ze nog recht op Kleine ondernemersregeling/KOR)

---> haar opbrengsten minus zakelijke kosten, geeft ze bij haar inkomstenbelasting (en geen loonbelasting zoals je aangeeft! dit is iets anders) als Resultaat uit overige werkzaamheden in box I.
Met citaat reageren