Los bericht bekijken
  #10  
Oud 17 augustus 2011, 14:56
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Hiervoor is het lastig om 1 vaste regel te hebben. Ik heb projecten gedaan waar ze het compleet van zelfsprekend vonden dat de reisuren ook berekend werden, en projecten waar het volledig onbespreekbaar was.

Vaak gebruik ik het ook als stuurmiddel. Bijv als ik denk dat mijn aanwezigheid niet cruciaal is of dat de te bespreken onderwerpen ook telefonisch kunnen dan geef ik de klant de keus, ik wel er best bij komen zitten maar dan reken ik ook gewoon een dag werk, want ik moet voor deze meeting een hele dag vrij maken vanwege reistijd en de tijd die de meeting kost.

Vaak zie je ook wel dat de reistijd tegen half geld word doorberekend.

Ik laat ook wel meewegen hoe goed het tarief is, als ik ergens voor 100 euro per uur word ingehuurd ben ik minder moeilijk over reistijd dan wanneer ik voor 50 euro werk. Het grappige is wel dat degene die je voor 100 euro per uur inhuurt vaak minder moeite heeft met betaald overleg en reistijd als degene die je voor 50 euro inhuurt. De laatste is een inkoper op prijs, de eerste op kwaliteit en die snapt vaak wat beter dat overleg in een project net zo belangrijk is als productieve uren.

Kortom, probeer altijd of er ruimte is om deze overleg en reistijd door te belasten. Nee heb je, ja kun je krijgen. Door het standaard nooit te doen doe je jezelf zeker tekort. Je zult nooit een projectmanager horen dat je een overleg bent vergeten door te belasten, zelfs als ie ze zelf wel had gebudgeteerd.
Naar mate je vaker probeert deze uren ook betaald te krijgen krijg je ook een steeds beter gevoel bij welk type projecten of opdrachtgever het wel kan en bij welke niet.
Met citaat reageren