Discussie: Belasting betalen
Los bericht bekijken
  #4  
Oud 26 april 2006, 17:52
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Belasting betalen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diedehoekstra
hoe zit het met de heffingskorting. aangezien ik 'slechts' 12.000 euro per jaar verdien zou het dan niet een beetje raar zijn als ik hiervan bijna de helft aan belasting moet afdragen?
Welkom in Nederland

Hoe het precies zit met de heffingskortingen weet ik niet uit mijn hoofd. Het hangt nogal van je persoonlijke situatie af (leeftijd, kinderen, arbeid etc.).

Je werkgever houdt al rekening met bepaalde heffingskortingen en houdt loonheffing en premies in, je opdrachtgever doet dat niet. Om de betalen belasting te berekenen moet je eigenlijk eerst je hele inkomensplaatje optellen, dan de belasting bepalen rekening houdend met heffingskorting etc. en dan het door de werkgever ingehouden deel aftrekken. Gedoe.

Ik zou zeggen, reken op 34,40% (dat is het percentage voor de schijf tot bijna 17.000 euro in box 1, anno 2005), dan kan het alleen maar meevallen.

Denk ook aan de kosten die je maakt voor je freelance-inkomsten, die mag je aftrekken (met allerlei mitsen en maren). Het is de winst die is belast, niet de omzet (winst = omzet - kosten).

Citaat:
zijn er ook instellingen waar ik voor advies terecht kan. als ik de belastingdienst bel, krijg ik altijd maar een vaag en half antwoord, waar ik dus niet veel wijzer van word.
De belastingdienst, je eigen accountant/administrateur/belastingadviseur, de Elsevier IB Almanak.
__________________
René
Met citaat reageren