Los bericht bekijken
  #1  
Oud 2 augustus 2011, 10:33
hbakker hbakker is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 augustus 2011
Berichten: 11
Standaard Zonnepanelen aftrekken als zakelijke investering?

Hoi,

Ik hoop dat iemand me kan helpen met deze vraag. Ik voer mijn bedrijf vanuit huis maar ben 90% van mijn tijd bij de klant.

Nu heb ik het e.e.a. aan apparatuur staan thuis dat nog al wat stroom gebruikt. Nu zit ik er over te denken om zakelijk zonnepanelen aan te schaffen en dus deze als investering op te nemen en milieu aftrek toe te passen.

De zonnepanelen zullen dan echter op mijn huis komen dat dus niet zakelijk is.

Nu zijn er een paar kanttekening te plaatsen. De installatie komt op een prive huis je kan dus argumenteren dat het een onderdeel wordt van het huis en daarmee prive vermogen. Maar je kan het er ook weer vanaf schroeven. Verder zou het m.i. geen enkel issue zijn als je het dak van iemand zou huren voor dit doel. Dan wordt het toch ook geen onderdeel van zijn of haar prive of zakelijk vermogen?

Andere kanttekening is is dat de stroom aansluiting van het prive huis gebruikt wordt om deels te veel gegeleverde stroom terug te leveren en dat dit met prive verrekend wordt. Zakelijke kosten met prive verrekenen is echter ook geen uitzondering.

Mijn idee is dus.
Zakelijk aankopen en BTW, investering en mileuaftrek toepassen
Prive je dak aan de zaak verhuren waarbij je de huur prive als inkomen opgeeft en zakelijk aftrekt. (broekzak, vestzak )
Een extra meterplaatsen voor het registeren van het zakelijk verbruik.
Teveel geproduceerde stroom als dat het geval is met prive verrekenen.

Houd dit stand en zo niet hoe dan wel?
Pand administratie scheiden?
Pand fysiek scheiden?
Met citaat reageren