Los bericht bekijken
  #8  
Oud 3 augustus 2011, 12:40
hbakker hbakker is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 augustus 2011
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
Als je huis nu privé eigendom is (en je bovendien 90% van je tijd elders werkt) kun je het huis en toebehoren niet zomaar zakelijk etiketteren, ook niet administratief.

Bovendien is het maar de vraag welk percentage van de energie zou zijn toe te rekenen aan je onderneming als je zo weinig echt thuis werkt. De grootste stroomvreters zijn over het algemeen de niet-zakelijke apparaten (droger, wasmachine, vaatwasser, magnetron e.d.).

Ik denk niet dat de fiscus hier in zal trappen. Verhuren van een deel van je huis kan ook niet als je een eenmanszaak hebt, je kunt immers niet aan jezelf verhuren. Bij een BV ligt dat iets anders.
Ik wil m'n huis ook niet zakelijk etikeren maar we zakelijke apparatuur die ik in huis heb zoals een computer en zonnepanelen.

Een zakelijke computer staat ook thuis en is daarmee niet opeens prive vermogen.

Het lijkt de duidelijk dat je de stroom ook echt voor het meerendeel zakelijk moet gebruiken en dat je moet registeren dmv een meter. Eventueel extra opbrengsten moeten dan als prive inkomen gerekend worden en derhalve belast.

Het gaat me overigens er niet om om de belastingdienst ergens in te laten trappen. Mijn doel is puur te doen wat legaal is en redelijk. Het lijkt me redelijk dat ik de zakelijke stroom die ik gebruik zakelijk opwek en dus daarvoor zakelijk investeer. Dat het niet de bedoeling is dat je zakelijke investeringen doet voor een prive voordeel zonder daar belasting over te betalen lijkt me duidelijk.
Met citaat reageren