Los bericht bekijken
  #5  
Oud 31 maart 2016, 20:03
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arbhin Bekijk bericht
Opdrachtgevers moeten gaan aantonen aan de belastingdienst dat er geen hiërarchische opdracht lijn zit in het uitvoeren van de opdrachten.
Dat valt wel mee. In eerste instantie hoeven ze het alleen overeen te komen, door een modelovereenkomst van toepassing te verklaren. Alleen bij misbruik/schijnzelfstandigheid hebben ze daarna wat te vrezen.

Citaat:
Ik ben op dit moment al een aantal opdrachtgevers kwijt omdat zij niet zich in duizend bochten willen gaan wringen.
Er is helemaal geen nieuwe bocht. De regels voor zelfstandigheid en loonheffing zijn niet veranderd. Kun je ze dat niet uitleggen?

Citaat:
Als de opdrachtgever mij gaat aangeven hoe hij een opdracht uitgevoerd wil hebben, is er volgens de belastingdienst al een vorm van dienstverband.
De gezagsrelatie is een van de lastigste criteria. Maar als ik tegen een schilder zeg "ik wil die muur wit" is er nog geen gezagsrelatie. Dat is er pas al ik zeg "je moet je kwast zo vasthouden".

Op de een of andere manier gaan mensen rond zo'n systeemwijziging de grootst mogelijke narigheid vrezen.

Ik vind het verhaal van de modelovereenkomsten voor de bona fide freelancer wel meevallen. Het is bijna een formaliteit, jammer alleen dat opdrachtgevers er zo van schrikken.
__________________
René
Met citaat reageren