Los bericht bekijken
  #5  
Oud 23 november 2007, 11:17
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Opbouw factuurnummer

Het simpelste is gewoon doornummeren over al je klanten. Waarom moeilijker doen?

Soms zie je dat op facturen een apart debiteurnummer (klantnummer) wordt vermeld, maar het lijkt me zowel onnodig (het factuurnummer identificeert al de factuur) als overdreven (je kent je klanten).

Je mag wel aparte factuurnummerreeksen hanteren voor bijvoorbeeld verschillende vestigingen. Ik heb dat weleens gedaan toen ik de facturering van een project had uitbesteed aan een secretariaatskantoor. Maar verder is het de bedoeling dat factuurnummers binnen één administratie doornummeren, zodat controleerbaar is dat geen facturen ontbreken of buiten de boeken blijven e.d.

Aan de ontvangende kant vind ik al die creatieve structuren in factuurnummers, met puntjes en streepjes enzo, maar lastig. Mijn boekhoudpakket herkent zo'n factuur soms niet aan de hand van het nummer, waardoor ik hem met extra tussenstappen moet opzoeken. De simpelste methode, gewone doorlopende nummers, lijkt me ook het klantvriendelijkst.

Ik meen me van mijn accountant te herinneren dat je de factuurnummers per boekjaar opnieuw bij 1 mag beginnen, maar ik weet eigenlijk niet wat daar het voordeel van zou zijn.
__________________
René
Met citaat reageren