Los bericht bekijken
  #7  
Oud 22 november 2006, 14:57
scribent's schermafbeelding
scribent scribent is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 5 januari 2006
Berichten: 78
Standaard Re: lezen van beeldscherm

Bedankt voor alle reacties, ik heb een aantal nuttige opmerkingen gelezen.

Tot dusver neig ik naar de volgende simpele opzet voor mijn nieuwe site erikweijers.nl:

- Op de hoofdpagina drie intro's van de laatst geplaatste artikelen, met uiteraard de klik-optie Lees verder. Op deze manier is in een oogopslag zichtbaar voor regelmatige bezoekers of er nieuwe content is. De kunst voor mij is om de eerste alinea zo te schrijven, dat deze, hoewel niet echt een samenvatting, toch representatief is voor wat de lezer kan verwachten. Goed, daar ben ik tekstschrijver voor.

- In een rechterkolom een aantal categorieen/onderwerpen (een stuk of zeven). Een klik op die categorie laat, ingesprongen, de titels van de reeks artikelen zien die eronder hangen. Deze ingesprongen titelweergave is overigens wat ik mis bij de meeste blogs, terwijl mij dat juist heel overzichtelijk lijkt.

-Qua layout: rust voor het oog! Een simpele header, rustige kleuren, het meest leesbare lettertype (welke is dat trouwens?) en mooi omlijnde kaders, waar je oog hopelijk naartoe getrokken wordt. Kaderbreedte ongeveer 80-85 tekens, lijkt me een mooie trade-off tussen regelbreedte en verticale lengte van het artikel.

Ik denk dat ik op deze manier overzichtelijk een site kan vullen tot zestig/zeventig artikelen. En daar kan ik nog wel een paar jaar mee vooruit.

Mogelijkheid tot RSS-feed moet ik denk ik ook maar bieden. Het enige bezwaar hiertegen is dat mensen hun artikelen dan in het format van hun eigen rss-reader lezen, waardoor de opmaak verandert.

Daarnaast is het inderdaad een interessant idee om een pdf-archief aan te leggen, als extra service.

Ik twijfel nog of ik reacties van bezoekers toesta. De site is niet echt een blogsite. Ik ben er niet op uit om vragen te stellen of reacties uit te lokken. Het enige wat ik hoop is dat mensen de artikelen lezen en dat ze deze waarderen. Natuurlijk nodig ik lezers uit tot het sturen van een mailtje.

Nou, dat is ongeveer de opzet. Als iemand zegt: dit of dat moet je zeker doen/nooit doen, dan hoor ik dat graag! Niets staat nog vast.

groet,
Erik
__________________
Erik Weijers
www.erikweijers.nl
www.radix-tekst.nl
Met citaat reageren