Los bericht bekijken
  #7  
Oud 1 december 2011, 10:04
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exactomundo Bekijk bericht
Hi Roel,

De reden is dat ik o.a zonder KVK, geen zakelijke bankrekening kan openen en zonder (of een van) beide ik geen IDEAL modules kan nemen/afsluiten en dan mijn webshop niet kan testen.

Wat de btw doorschuiven betreft, dat is correct bedoelde eigenlijk de afschrijvingskosten.

Ook kan ik in 2011 nog van de regeling gebruik maken dat aankopen van onder de 450.- ecl. btw als voordeel kosten wordt gezien en ik in 1x kan afschrijven.
Afschijvingskosten heb je alleen als je investeringen doet, dat wil zeggen: aankopen van 450 euro of meer ex BTW. Alle overige aankopen boek je direct als kosten.
Als je van plan bent grote investeringen te doen (meer dan ca. 2300 euro op jaarbasis) kun je die beter in één kalenderjaar doen omdat je dan gebruik kunt maken van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (kia).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exactomundo Bekijk bericht
Ik heb begrepen dat de kleinschaligheidsregeling voor mij niet van toepassing is, omdat ik geen omzet ga maken en daardoor niet te maken krijgen met "ontvangen btw." Mijn btw is dan toch negatief?

Ik denk dat ik dus btw + de kosten kan terug krijgen over 2011.
Mijn btw aangifte gaat per kwartaal en zit nu in Q4 en zou dan de btw eerder terugkrijgen, dan wanneer ik het in Q1 van 2012 aangeef, zelfde geld voor de kosten..

Wat is jouw mening? :-)
Als je meer omzetbelasting hebt betaald dan ontvangen krijg je inderdaad de betaalde BTW terug na afloop van het kwartaal, nadat je de BTW aangifte hebt ingediend.
Je krijgt weliswaar je BTW eerder terug als je die in het vierde kwartaal 2011 aangeeft maar je betaalt deze ook eerder, dat is dus vestzak/broekzak.

De kosten die je in 2011 maakt drukken in 2011 op je winst. Kosten krijg je niet terug, je kunt ze alleen in mindering brengen op het resultaat voor de inkomstenbelasting.
Soms is het voordeliger om kosten voor je uit te schuiven (dus pas volgend jaar te maken) omdat mogelijkerwijs volgend jaar je inkomen (door de omzet van je webshop) hoger is dan dit jaar en het belastingvoordeel dus ook hoger kan zijn.

groet,
Marjan
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren