Los bericht bekijken
  #33  
Oud 21 april 2006, 09:28
Jaap's schermafbeelding
Jaap Jaap is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 maart 2006
Berichten: 22
Standaard Re: Elkaar adviseren over marketing en promo-uitingen

Na mijn reacties op de sites van Isabelle en Hetty maak ik even het rondje compleet: hierbij mijn reactie op de site van Annedien.

De opzet om alle content op één pagina te plaatsen lijkt mij een hele goede. Je hoeft niet verder te bladeren, gewoon naar beneden scrollen en je kunt alles lezen.

De trend van langere pagina's is al langer. Rond 2000 was scrollen bij veel reclame-, communicatie- en webbureau's uit deze boze. Gevolg: je kreeg veel pagina's met op elke pagina slechts enkele alinea's. Geleidelijk aan ontstond het idee dat verticaal scrollen helemaal niet zo vervelend was; je hoefde namelijk niet steeds opnieuw een pagina op te halen. In de tijd van bijna alleen inbelverbindingen was dat geen slechte gedachte.

Intussen is de regel: één richting op scrollen is geen probleem (er zijn ook sites die heel breed zijn), twee richtingen (verticaal en horizontaal) liever niet.

In dat opzicht is de site een stap verder in de algemene trend: nu staat alles gewoon op één pagina.

Enkele suggesties voor verbetering:
  • Bij een beeldscherm van 800 bij 600 pixels verschijnen er twee scrollbars. Door de breedte van de pagina relatief te houden (liquid design heet dat) voorkom je dat. Met liquid design past de site zich aan aan de breedte van het beeldscherm. Overigens is het wel goed om een maximale breedte aan te houden, omdat anders de regellengte vaak te lang wordt.
  • Het bovendeel met de foto neemt veel ruimte in beslag. Nu begint de tekst pas vanaf ruim 300 pixels vanaf de bovenzijde. Een mogelijkheid is de tekst al naast de foto te starten.
  • De hyperlinks zijn lichtgrijs op een lichtblauwe achtergrond. Doordat er weinig contrast is zijn de hyperlinks op sommige beeldschermen en voor sommige mensen niet goed leesbaar. De kleur van de hyperlinks zou iets meer kunnen contrasteren met de achtergrond.
  • Bij hyperlinks is bij mouse-over er geen verandering (behalve het handje van de muis). Voor sommige bezoekers zal daarmee onvoldoende duidelijk zijn dat het een hyperlink is. Je zou bij mouse-over een streepje er onder (underlining) kunnen toevoegen.
Voor de rest: niets dan lof voor je site!
__________________
Jaap van de Putte,
www.2useit.nl -- we make IT usable
Met citaat reageren