Los bericht bekijken
  #1  
Oud 18 september 2017, 12:33
Verdi Verdi is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 september 2017
Berichten: 2
Standaard Geaccrediteerde HBO-opleiding en BTW

Hallo allen,

Ik ben in een discussie verwikkeld met één van mijn opdrachtgevers, een geaccrediteerde hbo-opleiding waarvoor ik als freelancer veelvuldig lesgeef.

Op mijn facturen bereken ik geen btw. Ik ga er vanuit, zoals ik ook hier op het forum heb kunnen vinden, dat mijn diensten voor een NVAO-geaccrediteerde hbo-opleiding vrijgesteld zijn van btw.

Echter, in het declaratieprogramma van mijn opdrachtgever wordt wél steevast btw over mijn diensten berekend, waardoor er verschil ontstaat tussen mijn facturen en de door hun verzonden samenvatting van de declaratie.

Hun reactie is dat als ik vrijgesteld wil zijn van btw, dat ik dan ingeschreven moet staan bij het CRKBO. Mijn boekhouder, en ikzelf ook, zijn van mening dat het werk voor een erkende hbo-instelling sowieso vrijgesteld is van btw, waardoor ik me de 90 euro kan besparen voor CRKBO registratie.

Hoe zit het nu? Krijg ik achteraf problemen met de belastingdienst als ik mijn facturen zonder btw aanlever en mijn opdrachtgever overzichten mét btw aanlevert? Zit er misschien verschil in het feit dat de student geen btw betaalt, maar dat de opdrachtgever aan de freelancer wél btw moet betalen?
Met citaat reageren