Los bericht bekijken
  #5  
Oud 25 januari 2008, 12:35
jes303 jes303 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 januari 2008
Berichten: 2
Standaard Re: Advies voor beginnende freelancer?

Bedankt voor jullie reacties!

@ Frank:

1. Dus als ik het goed begrijp hangt het niet zozeer af van je overige inkomsten (in mijn geval loondienst) of je door de Belastingdienst wordt gezien als VAR-ROW of als volledig ondernemer? Maar hoe zit het dan met het belasten van je inkomsten wanneer je zowel loon als VAR-ROW tegelijk krijgt? Of kijkt de Belastingdienst er niet zo naar? Ik heb weleens gehoord dat je dan voor 1 vd 2 inkomstenbronnen volledig wordt belast en dat je zelf kunt kiezen welke dat is.

2. Wat ik bedoelde met de 2e vraag: is het 'praktisch' dat zolang ik nog enkele maanden in loondienst ben om met mijn freelance opdrachten 'resultaat uit overige werkzaamheden' te ontvangen, terwijl ik enkele maanden daarna uit loondienst ben getreden en vervolgens als zelfstandig ondernemer aan de slag ga? Ik bedoel is dat niet een onhandig om in zo'n korte periode te switchen van VAR-ROW naar onderneming? Maar volgens mij heb je dat bij vraag 1 al beantwoord.

3. Ik ga even met het pensioenfonds bellen, die kunnen me uitsluitsel geven!

@ Marjan: dank, het is me duidelijk ik ga zo'n VAR formulier invullen. Wordt in zo'n VAR ook duidelijk of je omzetbelasting verschuldigd bent? Dat is wel essentieel om te weten als ik een factuur (met of zonder BTW / BTW nummer) ga versturen.

@ Aspon: de situatie waar ik in zit is nogal dat ik daar heel graag weg wil. Ik wil nog best part-time voor hun werken maar alleen op freelance / project-basis en niet in part-time loondienst. Het werk is namelijk van zo'n aard dat het 'nooit afkomt' en het altijd het verkeerde moment is om weg te gaan, begrijp je? Zo'n bodemloze put. Op freelance-basis kan ik aan afgekaderde opdracht werken van zeg enkele weken en daarna weer met andere opdrachtgevers aan de slag gaan zodat ze me niet kunnen claimen.
Met citaat reageren