Los bericht bekijken
  #12  
Oud 1 augustus 2008, 08:59
sioux's schermafbeelding
sioux sioux is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 augustus 2006
Berichten: 58
Standaard Re: Als je het idee hebt dat je het anders moet gaan aanpakken

Hoi Marjan,

Ik herken dit probleem. Zo ben ik nu ook 2 jaar fulltime bezig als freelancer. Bevalt prima. Aan de ene kant wil ik niet anders, zelfstandig werken en als het project is afgerond kun je zelf weer wat anders kiezen. Nu is het ook zo dat de IT markt erg goed is op mijn vakgebied en daar meer dan genoeg werk in is.

Vervolgens heb ik wat ambities om ook andere dingen te gaan doen en daarmee bedoel ik het ontwikkelen van producten cq diensten, waardoor ik minder afhankelijk wordt / ben van IT consultancy opdrachten. Dat is geen gemakkelijke route en koste veel tijd en energie.

Vervolgens denk je dan soms, waar ben ik mee bezig! Ik werk alleen als freelancer en heb grootste plannen. Dan zit je ook vaak net op een leuk project, in een leuke werkomgeving en vraagt de opdrachtgever of ik in dienst wil komen!

Dat laatste heb ik dus besloten om niet op in te gaan. Het is ook zo dat de keuzes die ik en jij nu kunnen maken een gevolg zijn van onze keuze om zelfstandig ondernemer te worden. Als werknemer zou je deze keuze al helemaal niet hebben.

Wat goed is om te doen om een plan te maken van waar je nu staat en waar je over zeg maar 2 jaar wilt staan. Hoe wil je dan geld verdienen en hoe ga je dat bereiken. Ik denk dat het goed is om een core business te kiezen waar je genoeg aan verdient om van te leven en je leuk vind om te doen. Dit sluit andere werkzaamheden niet uit. Het is typisch menselijk om te kiezen voor A of B. Je kunt ook iets meer voor A en een beetje B.

Tip: je kunt ook een gesprek aan gaan met iemand van het ondernemersklankbord. Ik heb daar zeer goede ervaringen mee!

Succes!
Met citaat reageren