Los bericht bekijken
  #1  
Oud 21 maart 2013, 03:38
framejunky framejunky is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 augustus 2011
Berichten: 19
Standaard Motorrijbewijs - kosten Kunstenaar / Filmproducent

Het volgende:

Als zelfstandige scenarist en regisseur ben ik ook de producent over mijn eigen bedrijf. Zo doe ik vaak research voor mogelijke projecten die kunnen leiden naar een werkbudget voor een film.
Dit betekend bijvoorbeeld dat als ik een idee heb voor het maken van een film in bijvoorbeeld Frankrijk dat ik daarvoor daar heen moet gaan als wel mezelf een cursus Frans moet nemen. Ik geef dit voorbeeld omdat hiervoor inderdaad een film uit voort is gekomen waardoor door de door mij eerder gemaakte kosten uiteindelijk winst is behaald.

Nu gaat mijn vraag eigenlijk er verder op in op die "research kosten".

Als eigen "baas" / "producent" of hoe je het ook wilt noemen heb je tal van kosten voordat een film uberhaupt gemaakt kan worden.
Zo moeten er bijvoorbeeld locaties worden gezocht of met mensen die in een dierenasiel werken gesproken worden omdat een desbetreffende film zich daar mogelijk gaat afspelen en door informatie te garen nieuwe interessante verhaallijnen kunnen ontstaan.

Je kan hiervoor mensen inhuren die heten dan locatie scouts. Om nu minder kosten te maken kan ik het ook zelf doen, wat dan mij op dat moment technisch gezien tot een locatie scout maakt.

Als locatie scout zijnde moet ik wel een vervoermiddel hebben, want met het hedendaagse openbaar vervoer zullen de kosten enkel stijgen.
Het makkelijkste vervoermiddel om deze locaties te vinden, om files te ontwijken en om op plaatsen te komen waar een auto te breed voor is, is de motor. Enfin, om een lang verhaal kort te maken, ik heb dus een motorrijbewijs genomen met als doel om straks als toekomstige locatie scout te werk te gaan en om om research veld als scenario en regisseur zijnde te verbreden.

En dan komt dus de vraag; zijn die kosten aftrekbaar?

Zo niet, een antwoord wat me ontzettend zal rot ergeren, hoe zit dat dan met 'de acteur'. Wat als een acteur voor een rol op een motor moet rijden, zijn diens kosten danwel aftrekbaar hiervoor - want technisch gezien zou anders de film niet gemaakt kunnen worden.

Wat het allemaal misschien lastig maakt is dat een film bestaat uit een budget.
Stel het gegeven budget is 100.000,- dan kan ik bij voorbeeld voor 80.000 aan kosten hebben zoals bijvoorbeeld locatiescouts, acteurs, catering etc en heb ik 20.000 winst als zijnde inkomsten. Nu vraag ik me alleen af "is alles eigenlijk "aftrekbaar" van die 100.000,- zolang het maar nodig is om de uiteindelijke film te maken?
Met citaat reageren