Los bericht bekijken
  #3  
Oud 3 maart 2011, 17:52
Marcelot Marcelot is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 september 2009
Berichten: 89
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miss E Bekijk bericht
Als laatste dan; stél ik begin, schaf de camera aan, maak bedrijfs kosten etc. Ik vraag dus ‘een hoop’ BTW terug maar heb nog niets om mee te verrekenen. Ik doe drie opdrachten, het bevalt me voor geen meter en ik stop weer. Dan heb ik ‘veel’ geld aan BTW ontvangen van de belastingdienst en maar weinig in totaal geheven. Ik heb ook geen letterlijke inkomsten uit overig arbeid want mn kosten waren veel hoger.
Mag dat zomaar? Moet ik de ontvangen BTW teruggave dan terug betalen?
Ik denk dat je weinig antwoord krijgt, omdat je nogal weifelend overkomt. Om even met je laatste vraag te beginnen: het is normaal dat je in het begin meer BTW terug krijgt dan je afdraagt, maar als je je bedrijf staakt voor dat omwisselt, dan kun je wel een aanslag verwachten. Zou gek zijn als dat niet zo was (dan kon je elk jaar een bedrijf beginnen en een nieuwe computer en printer kopen en de btw besparen, bedrijf stoppen, nog een keer...)

Dus met dat in het achterhoofd zul je toch een keus moeten maken, of je nu echt ondernemer wilt zijn of niet. Als je een serieus bedrijf begint als fotograaf dan is die camera natuurlijk prima aftrekbaar. Ga je niet serieus aan de slag omdat het je afschrikt, dan zou ik kijken tot welke inkomensgrens je zelf nog mag kiezen dat je geen ondernemer bent. Op die vraag kan ik je geen antwoord geven want ik ben geen administrateur.

Ik denk dat het makkelijker wordt om al de andere vragen te beantwoorden als je eenmaal die belangrijke keus gemaakt hebt. Misschien dat je de antwoorden graag zou gebruiken om die keus te maken, maar dat lijkt me de omgekeerde weg. Als je ondernemer wilt zijn, serieus werk wilt leveren, dan zou ik het gewoon goed aanpakken... maar aan jou de keus.
Met citaat reageren