Los bericht bekijken
  #7  
Oud 3 maart 2011, 19:36
Marcelot Marcelot is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 september 2009
Berichten: 89
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miss E Bekijk bericht
*Mag ik de BTW van deze aanschaf terug vragen? (ik heb dan nog nagenoeg geen BTW bij opdrachten geheven dus er valt weinig tot niets te verrekenen)
Als je BTW plichting wordt, dan kun je BTW vorderen ongeacht hoeveel BTW je afdraagt. Het gaat er dus om of je BTW plichtig wordt of niet, dat hangt af van het antwoord op de vraag of de belastingdienst je als ondernemer kwalificeert

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miss E Bekijk bericht
*Mag ik de kosten van deze camera van het inkomen uit opdrachten trekken?
*Wat mag ik aan afschrijving onder de kosten rekenenen die ik van de inkomsten mag aftrekken?
Afhankelijk van de waarde van de camera zul je ofwel de aanschaf ineens kunnen opvoeren als kosten, ofwel jaarlijks een deel als afschrijving opvoeren. Als het een dure camera is, dan kun je de BTW nu ineens vorderen, je mag de camera in 2 jaar afschrijving (tijdelijke maatregel van de belastingdienst) dus in 2011 de helft en in 2012 de helft

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miss E Bekijk bericht
*Mag ik elk gewenst bedrag aan ‘prive kapitaal’ op mijn zakelijke rekening storten zonder dat dat wordt gezien als ‘winst’ uit onderneming?
Prive stortingen hebben geen verband met de winst. Bij stortingen en opnames zal de balans veranderen maar de V&W (Verlies en winst)rekening wordt daarmee niet beinvloed. Het maakt dus voor de winst niet uit hoeveel kapitaal je stort.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miss E Bekijk bericht
*Ik wil graag, als ik voldoende heb verdiend, een betere computer aanschaffen. Mag ik daar ook al voor sparen/afschrijven zonder inkomstenbelasting daarover te moeten betalen?

Zie boven, na aanschaf zul je afhankelijk van de waarde ofwel ineens de kosten opvoeren ofwel in termijnen afschrijven. Afschrijven is dus achteraf, niet voor de aanschaf. Je kunt voor de aanschaf hooguit "reserveren" of "sparen".

Verder: lees op deze site en elders alle info door. Naast antwoorden op deze vragen zul je ook veel meer andere informatie vinden. De kans is dus groot dat je ook informatie vind waarvan je nu niet eens wist dat het belangrijk was. Alleen daarom al moet je niet alleen een forum lezen!

Succes!
Met citaat reageren