Los bericht bekijken
  #2  
Oud 14 juni 2011, 10:48
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Ik heb zelf ook een vof waarin dit speelde. Dat is een vof van een bv en een natuurlijke persoon (eenmanszaak), maar dat maakt denk ik niet zoveel verschil met een vof van twee eenmanszaken. Wij hebben ervoor gekozen alle intellectuele eigendomsrechten e.d. (auteursrecht, licenties, domeinregistraties) van de zaken die we in het kader van de vof ontwikkelen of kopen in de vof te stoppen. Zodoende heeft de vof continuďteit en kan elk van de vennoten ervan verzekerd zijn dat de boel door kan lopen als de andere vennoot eruit stapt (of komt te overlijden). Ik vind de voorkeur van je medevennoot dus zo gek nog niet.

Het lijkt me ook de consequentie van samen een bedrijf oprichten en runnen, dan ga je je eigen werk in dat bedrijf met een ander delen. Dat geldt als het goed is voor de bijdrage van je medevennoot, maar die is misschien niet zo tastbaar en onvermijdelijk aan zijn persoon verbonden (bijvoorbeeld zijn commercieel netwerk).

Maar als het gaat om iets waar jij al voor eigen rekening en risico veel in geďnvesteerd hebt, en je denkt dat je die investering misschien niet terugverdient in de vorm van je winstaandeel in de vof, dan zou je er ook voor kunnen kiezen het auteursrecht bij jezelf te houden en vanuit je eigen onderneming een licentie te verlenen aan de vof. Zo'n licentie kun je op allerlei manieren clausuleren en zo kun je misschien tegemoet komen aan de wensen van je medevennoot.

Wat je laatste punt betreft: ik denk dat je in het vennootschapscontract kunt regelen wat er gebeurt bij uittreden van een vennoot, staken of failleren van de vof e.d. Je kunt daarin regelen dat de auteursrechten dan toekomen aan de vennoot die ze heeft ingebracht, zodat die bij jou terugvallen. Hierover zou ik een jurist raadplegen. Het is sowieso misschien geen gek idee om samen naar een juridisch adviseur te gaan en te bespreken op welke manieren jullie dit in het vennootschapscontract kunnen regelen.
__________________
René
Met citaat reageren