Los bericht bekijken
  #2  
Oud 18 september 2013, 20:32
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

even een heel rekenkundige benadering dan maar.

jaarloon 3500 euro x 12 = 42000
werkdagen per jaar 260 x 8 = 2080 uur
daarmee kom je op een bruto uurloon van 42.00 / 2080 = € 20,20 dat is dus het tarief voordat de loonbelasting eraf is.
Dit is de standaard berekenmethode voor het uurloon, dit uurloon staat vaak ook op de loonstrook. Hier wil ik het alleen even neerzetten ter vergelijk met jou 45 euro per uur

Persoonlijk vind ik een dergelijk verschil tussen jou uurtarief en het uurloon redelijk. Tegen mensen die voor zichzelf gaan beginnen en geen idee hebben wat ze moeten vragen zeg ik ook wel eens, begin maar eens met je huidige uurloon met 2 te vermenigvuldigen dan heb je een aardig minimumtarief.

Het verschil tussen jou / een freelance uurtarief en werknemersloon zit vooral in het feit dat de werkgever nog meer lasten moet betalen die je als werknemer niet ziet en die je als freelancer zelf moet incalculeren dit zijn dingen als zoals sociale lasten en extra verzekeringen bijv voor loondoorbetaling bij ziekte, al gauw 30% van het jaarloon.
- "leegloop" risico, als eenwerkgever geen werk heeft moet ie zijn werknemers doorbetalen.
- verder moet een werkgever zijn werknemers ook doorbetalen bij vrije dagen, doktersbezoek, interne opleidingen e.d. waarbij werknemers zich niet met hun hoofdtaak bezighouden maar wel betaald moeten worden.

Alles bij elkaar gaat zo'n basis uurloon van 20,20 al snel naar het dubbele toe voor een werkgever.

Tot zover de "tariefsvergelijking"

Wat ik mijzelf vooral afvraag is wat jij te winnen hebt bij een loondienstverband met deze klant wat ook niet gewoon geregeld kan worden in een freelance overeenkomst. bovenstaande punten zou je dan ook kunnen gebruiken en desnoods zelfs berekenen om het verschil tussen jou tarief en een uurloon te verklaren en je klant te overtuigen dat je echt niet zoveel duurder bent als een werknemer
Met citaat reageren