Los bericht bekijken
  #2  
Oud 27 december 2009, 14:25
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Correct/legaal gebruik van software; hoe aan te pakken?

Het lijkt me dat je het keurig doet, mits je de software met studentlicentie niet ook zakelijk gebruikt.

Wat de BSA ervan vindt is eigenlijk niet belangrijk, het gaat om wat de rechter ervan zou vinden, als het voor de rechter komt. En ik vermoed dat die zal zeggen dat het daadwerkelijk gebruik van de software bepalend is, niet het feit dat het op een computer staat waarop andere software staat die anders gebruikt wordt. Dan is het wel zaak dat je aannemelijk kan maken dat je de studiesoftware niet zakelijk gebruikt (door aannemelijk te maken dat je de zakelijke dingen met andere software doet).

Ik zou me hier verder niet al te veel zorgen om maken. De BSA heeft wel wat anders te doen dan individuele studenten en freelancers achter de vodden te zitten.

Verder zou je nog even kunnen nalezen wat er nou eigenlijk precies in de studentlicentie staat over de gebruiksrechten en -beperkingen. Ik heb me in het verleden wel bezig gehouden met educatieve licenties en die vond ik vaak opmerkelijk ruim en studentvriendelijk. De grote softwarepartijen willen graag dat je als student met hun software werkt, zodat je na je studie waarschijnlijk voor hun commerciële software kiest. Soms was het een gewone onbeperkte licentie, met als enige bijzonderheid dat de individuele eindgebruiker aantoonbaar als student bij de instelling ingeschreven moest staan. Maar goed, dat moet je even in jouw studentlicentie checken.
__________________
René
Met citaat reageren