Los bericht bekijken
  #9  
Oud 16 februari 2007, 23:14
rood-llusn rood-llusn is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 februari 2007
Berichten: 10
Standaard Re: Welk administratiepakket?

Het werken met een produkt zoals excel heeft een belangrijke handicap en dat is dat de data en de presentatie ervan een zijn. Daar heb je geen last van als je gebruik maakt van een database. Die slaat alleen de gegevens op en voor de presentatie kies je wat en vooral hoe je (het) wilt. Denk nu niet dat met database access wordt bedoeld, want die 2GB maximale databaseomvang is sneller bereikt dan je denkt/wilt (zeker als je documenten in je database archiveert, wat wel een goed idee is als je alles bij elkaar wilt houden). Bovendien kent access geen ISO weeknummers en bestaan tijdstippen na 24:00 uur niet.
Het is mijn ervaring dat het arbeidsintensief en foutgevoelig is om spreadsheets te onderhouden. Serieus versiebeheer (hiermee wordt niet bedoeld een volgende volledige kopie na wijziging) wordt er veelal niet op toegepast. In een database is het eenvoudig om een historie /ontwikkeling van hetzelfde gegeven vast te leggen en kun je noodzakelijke verbanden eenvoudig afdwingen.

Mijn voorkeur gaat uit naar een administratiepakket gebaseerd op een database en niet naar spreadsheets, die zijn wel toegankelijk maar foutgevoelig en vergen relatief veel beheer. Want je kiest of voor een spreadsheet per opdrachtgever (maar hoe gebruik je dan verschillende tarieven) of voor een spreadsheet per (tarief/)jaar en als je na verloop van tijd iets algemeens/nieuws toevoegt in een spreadsheet moet je alle voorgaande spreadsheets (en de extra (veiligheids-)kopieen) ook aanpassen. Een waarlijk recept voor chaos of in elk geval veel werk, lijkt mij en dat is misschien niet erg als het je hobby of werk is, maar minder fijn als je primaire werkzaamheden niet op administratief/automatiserings vlak liggen.

Groeten,

Ronald van der Zant
Roodbms
Met citaat reageren