Los bericht bekijken
  #1  
Oud 16 maart 2011, 21:04
GerB GerB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Berichten: 100
Standaard Mails versturen vanuit Outlook & Ziggo

Vandaag heb ik flink hommeles gehad met Ziggo, en die wil ik graag even met jullie delen. De situatie is als volgt: ik beheer enkele websites, en bij elke site heb ik tenminste een contact-adres. Deze adressen beheer ik via MS Outlook, middels POP en SMTP. Daarvoor heb ik via de webhost gewoon gegevens gekregen voor het POP en SMTP-adres (mail.domeinnaam.nl). Dat werkt al jaren prima.

Vanmorgen wilde ik echter een mailtje versturen, en dat werkte ineens niet. Alles nagekeken natuurlijk (modem, router, instellingen) maar niets leek verkeerd. Internet en FTP werkte ook prima, zelfs mails ontvangen ging goed. Ik snapte het niet meer (en zonder te pochen: dat zegt wel wat) dus ik klom maar in de telefoon. Na 3 mensen gesproken te hebben kwam de aap uit de mouw: vanwege overlast door botnets zijn de poorten voor uitgaande mail (SMTP) geblokkeerd voor alle servers behalve die van Ziggo zelf (smtp.ziggo.nl). Als je dus mails wil versturen van POP-accounts anders dan van Ziggo zelf, dan zul je dus per heden als server voor uitgaande mail "smtp.ziggo.nl" moeten instellen (poort is gewoon 25). Dat werkt bij mij prima.

Aangezien ze dit sinds gisteren aan het veranderen zijn gegaan en ze me konden vertellen
Citaat:
Ik zie hier in het systeem staan dat u daarover een brief heeft gehad hoor. Deze is 27 maart 2011 verzonden...
verwacht ik dat meer mensen deze brief pas een stuk later krijgen dan dat de problemen ontstaan. Hopelijk zijn met deze informatie wat mensen geholpen.

Het stomme is ook: alle drie de medewerkers die ik heb gesproken erkennen dat het een raar beleid is (eentje noemde het zelf ook "een beetje knullig"...) en dat het helemaal vreemd is dat ze het éérst veranderen en twee weken láter pas de mensen informeren.
Je doet er alleen weinig aan, en ik kan me goed voorstellen dat andere freelancers een soortgelijke situatie hebben als ikzelf.
Met citaat reageren