Los bericht bekijken
  #1  
Oud 3 april 2009, 23:59
annet2008 annet2008 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 5
Standaard Wat in balans op aangifte IB voor ondernemers?

Ik ben een heel eind gekomen in mijn administratie dankzij deze site.
Zeker de voorbeeld-jaarrekening was hierbij erg handig.

Maar nu loop ik toch tegen een paar vragen op bij het invullen van mijn aangifte IB voor ondernemers.

Ik ben per januari 2008 begonnen, eenmanszaak, geen voorraad e.d., niet btw-plichtig, ik factureer alleen uren (en reiskosten).

Op 1-1-2008 staan in de balans bij mij:
vaste activa: boekwaarde inventaris
vlottende activa: saldi betaal- en spaarrekeningen
passiva: eigen vermogen

Op 31-12-2008 staan er:
vaste activa : boekwaarde inventaris (lager bedrag ivm afschrijving)
vlottende activa: saldi betaal- en spaarrekeningen
vlottende activa: vorderingen
passiva: eigen vermogen

De inventaris (computer, vakliteratuur etc) heb ik ingebracht vanuit prive, en dus niet aangeschaft in 2008.
Moet ik deze vermelden in de aangifte bij: "hebt u dit boekjaar overige materiele activa vanuit uw privevermogen ongebracht of aan de onderneming onttrokken?"
Of hoeft dat niet als ik hem opgenomen in de beginbalans?
Of is het onjuist hem op te nemen in de beginbalans en moet het eigenlijk als prive-storting worden ingebracht?

En wat zet ik bij saldi betaal- en spaarrekeningen??
(Want wat is ondernemingsvermogen en wat is privevermogen?)
Kan ik het totaal van al mijn rekeningen hier neerzetten?
Of zet ik 0 in de beginbalans (het saldo van de rekening die ik voor zakelijke inkomsten gebruik, de rest loopt qua zakelijke en priverekening wat door erlkaar)?
In dat laatste geval moet ik het saldo van die ene rekening op 31-12 in mijn eindbalans zetten en met behulp van prive-onttrekkingen zorgen dat de balans sluitend wordt neem ik aan?

Als alle rekeningen in de balans zijn verwerkt moet ik rente als bedrijfsinkomsten opvoeren neem ik aan?
Laat ik de saldi dan volledig weg in de vraag naar saldi in box 3?
Als ik de saldi niet in de balans verwerk dan zet ik ze in box 3 neem ik aan, (dan betaal ik geen belasting over rente omdat ik onder de drempel zit)

Of moet ik saldi op einddatum balans op 0 zetten door een prive-onttrekking van het bedrag op die datum te maken?
Met citaat reageren