Los bericht bekijken
  #5  
Oud 24 januari 2010, 01:01
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Bijklussen; KVK-nr of niet? En meer...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thermostond Bekijk bericht
a. Belastingtechnisch gezien zal ik dit moeten melden als “Resultaat uit overige werkzaamheden”; wordt dan ook standaard daar een loonheffingspercentage over geheven dat gelijk is aan dat bij mijn vaste werkgever?
Je betaalt Inkomstenbelasting over al het inkomen dat je in een jaar verdient. De Loonheffing die je werkgever op je salaris inhoudt en voor je afdraagt, is daar een voorheffing op; bij je jaarlijkse aangifte wordt bekeken of/wat je over je overige inkomen dan nog moet afdragen.
De hoogte van je totale inkomen is bepalend voor het percentage dat van toepassing is (schijventarief).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thermostond Bekijk bericht
b. Een KVK-registratie is mogelijk, maar bij dit soort orde van omzet-groottes (nu ja, grootte) ook wenselijk/aan te raden? ’t Staat wat professioneler, maar verder?
In aanvulling op de reactie van Hiranthi: ik neem graag een kijkje op de site van de Belastingdienst. Dit is wat er staat over de criteria voor het zijn van ondernemer. Hetgeen er gezegd wordt over tijd is interessant: er wordt geen aantal uren genoemd, maar gesproken over de tijdsinvestering in relatie tot de opbrengst.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thermostond Bekijk bericht
d. Kan ik nog iets doen met extra kosten die ik maak (heb wat extra software aangeschaft, meubilair en wat mappen), of moet ik die maar doorrekenen naar mijn “klanten”?
Doorberekenen aan je klanten is altijd fijn. Dat staat echter los van het feit dat je, ook als resultaatgenieter, de kosten mag verrekenen met je inkomsten!

Groeten, Renée
Met citaat reageren