Los bericht bekijken
  #11  
Oud 16 mei 2008, 11:37
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Student, nog geen ervaring, toch beginnen als freelancer?

Hej Kaat,
om je morele ondersteuning te geven bij je beslissing: een kennis van me heeft nauwelijks ervaring in het schrijven van journalistieke stukken. Hij werkt als webredacteur bij een overheidsinstantie maar heeft verder niet echt een achtergrond als schrijver. Het is meer technisch wat hij doet bij de website.

Toch ligt zijn hart bij het schrijven. In eerste instantie is hij (gratis) stukken gaan schrijven voor wat clubbladen waar hij lid van is. Die gebruikt hij voor zijn portfolio. Hij is goed in netwerken en benadert allerlei regionale krantjes en kranten voor koude acquisitie.

Ik geloof dat ik hem in januari voor het eerst heb gesproken, en nu kom ik zijn naam tegen in het colofon van tig bladen. Dus volgens mij komt hij er wel.

Wat ik hiermee wil zeggen: gewoon doen. Begin klein, in de regio, en breid je klantenkring langzaam maar zeker uit. Ondertussen kun je ook grotere tijdschriften e.d. benaderen, natuurlijk.

En vooral: stap op redacties af. Ik zou dat niet kunnen, overigens , maar voor de journalistiek moet je toch meer durven dan als 'gewone' tekstschrijver denk ik.

Marlies
Met citaat reageren