Los bericht bekijken
  #1  
Oud 26 oktober 2012, 13:58
Helena109 Helena109 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 april 2007
Berichten: 8
Standaard Eénmalige copyklus. Ondernemer of niet? Belastingdienst en KvK spreken elkaar tegen

Dag forumleden,

Ik zie door de bomen werkelijk geen sprankje bos meer ;-) Zou iemand mij een zetje kunnen geven? De situatie: ik heb een vaste baan, en ben daarnaast door een gemeente gevraagd voor een eenmalige copyklus. Ongeveer drie maanden, uurtje of tien per maand.

De belastingdienst verwees mij door naar de KvK. Om te toetsen van welke vorm van ondernemerschap sprake is. KvK: ‘Wat een onzin. Je mag als particulier gewoon een klus doen. Gewoon opgeven aan de belastingdienst, en dat kan de gemeente ook doen. Niks btw rekenen, niks VAR: je bent namelijk geen ondernemer. (NB Wil ik ook niet. Dit blijft een eenmalig iets.)

Dit heb ik doorgegeven aan de gemeente. Echter: ‘Wij zien het toch als een ZZP-situatie, waarin je btw moet rekenen, en ons een VAR-verklaring moet overleggen. Zo voorkomen wij problemen met de belastingdienst.‘

Hoe zit het nu? Is de angst van de gemeente een reële angst? En is er wellicht een andere handige constructie? (Ze willen me eventueel een oproepcontract aanbieden)

Ik heb al overal gezocht naar een juist antwoord, maar men spreekt elkaar tegen. Het helpt mij als volslagen onderneem-leek ook niet als de belastingdienst en de KvK elkaar tegenspreken ;-)

Mocht iemand zich in deze situatie herkennen, of een tip kunnen geven: mijn dank is nú al onmetelijk

Hartelijke groetjes,
Helena
Met citaat reageren