Los bericht bekijken
  #1  
Oud 26 oktober 2012, 14:43
henkie87 henkie87 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 oktober 2012
Berichten: 1
Standaard Rare situatie KOR en btw terug krijgen?

Hallo,

Ik zit met een vreemde situatie, zelfs de belastingdienst die ik net aan de lijn had kon het me niet helder uitleggen. Ben afgelopen jaar begonnen met mijn onderneming en ging bijna zeker onder de Kleine Ondernemers Regeling vallen. Heb in kwartaal 1 en 2 van mijn btw aangifte dan ook die korting toegepast en op de rekening die btw opzij gezet in het geval dat ik eroverheen ging.

Kwartaal 3 echter heb ik zoveel geïnvesteerd dat ik meer btw heb betaald dan ontvangen heb. Bij de btw aangifte staat dan ook dat ik btw terug moet krijgen. Dit lijkt mij zo'n vreemde situatie dat ik hierover belde met de belastingtelefoon, maar die man kon het mij niet helder maken.

Hij zei dat ik het gewoon inderdaad terug moest krijgen van de BD over dit kwartaal en bleef maar wouwelen dat ik eigenlijk aan het eind van het jaar die regeling toe moest passen omdat dit risicovol is als ik eroverheen ga (maar daarvoor zet ik het opzij).

Moet ik nou eigenlijk aan het eind van de aangifte een negatieve KOR korting toepassen? Om het even helder te maken:

1e kwartaal: 152 verschuldigd aan BD
2e kwartaal: 473 verschuldigd aan BD
3e kwartaal: -200 verschuldigd aan BD

4e kwartaal gaat er vooral heel veel binnenkomen en weinig uitgegeven worden. waarschijnlijk ongeveer 700 verschuldigd aan btw.

Het kan toch nooit zo zijn dat ik die 208 nu krijg van de belastingdienst? stel dat ik in het 3e kwartaal al mijn facturen van het 4e binnen had, dan zou ik gewoon 500 verschuldigd zijn. Maar omdat het in 2 kwartalen valt is het volgens meneer van de BD zo dat ik eerst 200 krijg, vervolgens 700 verschuldigd ben, maar niet hoef te betalen (KOR) dus in totaal 900 aan btw gelden op mn rekening staat ipv 500. Er klopt ergens iets niet. Hoop dat iemand er met mij uit kan komen.

Groeten,
Henk
Met citaat reageren