Los bericht bekijken
  #2  
Oud 13 november 2012, 01:31
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coelho Bekijk bericht
Vandaag kreeg ik de melding dat de klant budgetten voor 2013 aan het invullen is. Ze zijn zo tevreden dat ze de overeenkomst willen verlengen t/m eind september 2013.
Op zich is dat prima, maar waarom werk je dan niet gewoon in loondienst bij de detacheerder door t/m eind september en begin je daarna voor jezelf?

Citaat:
zou ik hier 3 regels van de belastingdienst en/of van de VAR verklaring mee schenden: Ik zou mijn werk continueren bij mijn oude werkgever, ik zou >70% van mijn uren voor één opdrachtgever werken en waarschijnlijk ga ik ook niet aan minimaal 3 verschillende opdrachtgevers komen. Kan ik het dan uberhaubt nog wel overwegen?
Strikt genomen is er niet sprake van regels die je zou schenden. De VAR is gebaseerd op het aanvraagformulier waarop je allerlei vragen beantwoordt, vervolgens krijg je een VAR en zolang jouw werkelijkheid in grote lijnen blijft overeenkomen met de gegeven antwoorden blijft de VAR gelden.

Als je de vragen naar waarheid beantwoordt, is het enige risico dat je een VAR-ROW of zelfs VAR-loon krijgt in plaats van de gewenste (neem ik aan) VAR-WUO. Als de detacheerder dat accepteert, kun je je afvragen wat voor jou het risico is. Je hebt immers t/m september 2013 werk te pakken. In het ergste geval krijg je het moeilijk om in oktober-december 2013 andere opdrachtgevers te vinden, omdat je geen VAR-WUO hebt. Maar per 2014 kun je de vragen anders beantwoorden, krijg je wel een VAR-WUO en heb je qua bedrijfsprofiel en portfolio wel een jaar als zelfstandige op je conto staan.

Als deze detacheerder, de eindklant en het project je goed bevallen, lijkt mij dat een prima start.
__________________
René
Met citaat reageren