Discussie: Inkomstenbelasting Vraag over aangifte IB voor ondernemers
Los bericht bekijken
  #3  
Oud 15 maart 2011, 07:56
.gertjan. .gertjan. is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 januari 2011
Berichten: 23
Standaard

Wat betreft Zorgverzekeringswet zit het als volgt, iedere Nederlander in loondienst betaald een premie voor de zorgverzekeringswet, dit wordt bepaald aan de hand van je salaris (een bepaald percentage). Dit wordt berekend tot +/- 33.000 euro, over loon boven dat bedrag betaal je geen premie meer (hij is dus "afgetopt").

Wanneer je ZZP-er/ondernemer bent betaalt niemand die premie voor jou en zul je dat dus zelf moeten doen, de vraag in het systeem staat er echter om mensen die zowel in loondienst werken als ondernemer zijn niet dubbel te laten betalen. Zelf ben ik in fulltime dienstverband naast mijn ZZP werkzaamheden en wordt de premie dus door mijn werkgever betaald, aangezien ik boven die 33.000 euro grens zit qua inkomen hoef ik als zzp-er/ondermer dus geen extra premie te betalen.

De premie die je moet betalen valt overigens nog wel mee hoor, het is een "paar procent" tot die grens van 33.000.

Zo moeilijk is die dus niet, op de site van de belastingdienst wordt overigens ook uitgelegd wat deze premie precies inhoudt. Normaal gesproken zie je die niet terug omdat het "achter de schermen" geregeld wordt door je werkgever, maar nu je het zelf moet regelen zie je dit soort premies wel.

Hopelijk beantwoordt dit je vraag

Overigens komt het bij mensen in loondienst ook wel eens voor dat er teveel is ingehouden (omdat je bijvoorbeeld van werkgever bent gewisseld), in dat geval vindt aan het einde van het belastingjaar een verrekening plaats.
Met citaat reageren