Los bericht bekijken
  #4  
Oud 12 mei 2008, 14:40
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Student, nog geen ervaring, toch beginnen als freelancer?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaat Bekijk bericht
Intussen ben ik fulltime moeder maar dat gevoel is gebleven, ik heb er niet uit gehaald wat ik wilde en ik wil meer. Om die reden begin ik in September alsnog aan de deeltijd opleiding Journalistiek in Tilburg.
Prima vertrekpunt, lijkt me. het is nooit te laat om dromen te verwezenlijken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaat Bekijk bericht
Ik heb altijd wel altijd veel geschreven, ben breed geïnteresseerd, ik heb doorzettingsvermogen, wilskracht en veel levenservaring.
Wat heb je geschreven? Wellicht kan je hieruit ook afleiden wat je voorkeuren zijn. Heb je al nagedacht over welke richting van journalistiek je voorkeur heeft? (dagblad, tijdschrift, RTV etc)?

De school voor journalistiek is geen absolute must voor iemand die als journalist wil gaan freelancen. Ik heb elders op dit forum wel eens gesteld dat het zelfs een minpunt kan zijn. Learning by doing in combinatie met een andere (inhoudelijke) opleiding kan soms even goed of zelfs beter werken.
Qua opleidingsadvies kan je je afvragen wat je wil bereiken met je opleiding: vaardigheden of creativiteit en kennis? Of een combi? Hoe is het met je taalvaardigheid? Heb je al verschillende soorten stukken geschreven (interview, nieuwsbericht, analyse/achtergrondverhaal)?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaat Bekijk bericht
Het lijkt me beter om straks na 4 jaar studeren wat aantoonbare ervaring te hebben, niet in de laatste plaats omdat de afgelopen 8 jaar op mijn CV niet fantastisch ogen.
Ook denk ik dat praktijkervaring alleen maar kan helpen om echt goed te worden en te bereiken wat ik wil bereiken.
Aantoonbare ervaring is altijd goed. Dus wat dat betreft: ga aan de slag, pleeg acquisitie, benader bladen en redacties op die terreinen waar je je inhoudelijk het meest deskundig in voelt. *** Dat kan een hobby zijn, je levenservaring, een bepaalde kunstvorm of gezondheidsvraagstukken.
Je CV is een ander verhaal. Je moet je CV voor je zelf laten spreken. Gaten die vragen oproepen, dus gewoon uitleggen. Verder is voor freelance CV's vaak belangrijker wat je wel hebt gedaan ipv wat je niet hebt gedaan. Bij een vaste job willen ze graag weten waarom je tussen 1992 en 1994 stil hebt gezeten. Voor een werkgever kan dat vragen oproepen over je betrouwbaarheid of gezondheid etc; voor een opdrachtgever is dat minder interessant.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaat Bekijk bericht
Nu is mijn vraag of het iets voor mij kan zijn om te beginnen als freelance Journalist naast mijn studie. Zo kan ik ervaring op doen, wat bijverdienen en sta ik na mijn afstuderen sterker dan wanneer ik in die 4 jaar alleen de noodzakelijke opdrachten voor school maak.
Je geeft het antwoord zelf, dus go for it.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaat Bekijk bericht
Maar daar komt meteen de tegenvraag; kan ik zonder (werk)ervaring beginnen als freelancer? Niet eens zozeer rechtmatig )gezien het een vrij beroep is lijkt me dat geen groot probleem?) maar vooral praktisch bekeken. Hoe moet ik dat voor mij zien en zijn er meer mensen op die manier van 0 begonnen, dus zonder opleiding en ervaring?
Wat denk je zelf? Er zijn altijd voldoende beren op de weg te verzinnen. Je weet alleen hoe het uit gaat pakken als je een begin maakt. Kijk niet naar wat je niet hebt, maar kijk naar wat je wel hebt. Is dat voldoende om de stoute schoenen aan te trekken?
Zet op een A4tje wat je graag zou willen. Zet er ook bij wat je denkt te kunnen (verzin een fictieve klus). Oefen desnoods een keer droog, zoek een concullega die je een fictieve opdracht wil geven en wil beoordelen. Maak een lijstje van bladen of andere media waarvoor je wel eens zou willen werken. Koop en lees die bladen, ga na of de redactionele content iets is wat jij ook zou willen en kunnen maken.
Nuja, zo kan ik nog wel even doorgaan. Laat nog even weten wat het antwoord is op vraag ***
Suc6!
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren