Los bericht bekijken
  #6  
Oud 12 mei 2008, 16:25
Kaat
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Student, nog geen ervaring, toch beginnen als freelancer?

Heel erg bedankt voor de reacties! Het werkt motiverend, ik krijg gewoon al zin om me op te sluiten in mijn studeerkamer voor een fictieve proefopdracht Dat idee had ik zelf dus ook bedacht, ik heb 2 vriendinnen die bij een tijdschrift werken die ik dat voor zou kunnen leggen. Dat is ook wat mij aanspreekt, schrijven voor een tijdschrift. Een dagblad lijkt me interessant en leerrijk maar ik ben iemand die zich een tijd volledig op 1 bepaald onderwerp kan storten om dat vervolgens tot in de kleinste details perfect uit te willen werken (manisch typje? )
Wat me ook aanspreekt is TV, het maken van een mooie documentaire bijvoorbeeld. Maar dat zie ik meer als iets voor "ooit", een langlopend project naast het schrijfwerk bijvoorbeeld.

Ik wil de studie doen om dergelijke vaardigheden te vergaren. Ik wil uiteindelijk ook graag breed inzetbaar kunnen zijn, een tijdschrift heeft wel mijn voorkeur maar daarnaast ook kunnen schrijven voor een regionale krant lijkt me een mooie combinatie. Zo wissel je de wat langere opdrachten af met het wat 'snellere werk'. Althans, zo zie ik dat voor mij, corrigeer mij als het een onrealistisch beeld is
Na mijn studie zou ik hoe dan ook het allerliefst werken als freelancer. Dat beeld ik had ik 10 jaar geleden ook al voor ogen als ik dacht aan mijn toekomst. Dat of werken op de redactie van een tijdschrift.

Ik heb al verschillende onderwerpen in mijn hoofd waar ik graag eens een artikel over zou willen schrijven. Nu ik er echt mee bezig ben mijn droom alsnog waar te maken denk ik vaker en vaker bij zaken die ik tegenkom dat er misschien een goed verhaal in zou zitten. Op zich is er dus inspiratie genoeg waar ik mee aan de slag kan gaan. Misschien is het nog een kwestie van mijn stoute schoenen oppoetsen en dichtveteren? De onderwerpen in mijn hoofd zijn uiteenlopend maar komen vaak wel voort uit eigen ervaringen. Zo zijn er dingen die ik wel eens vanuit een ander standpunt zou willen belichten, een voor mij minder bekend standpunt bijvoorbeeld.

Wat ik moeilijk vind is bepalen of een specifiek onderwerp echt verkoopbaar zal zijn, of is dat echt puur een kwestie van voor jezelf bepalen of het in een blad zou passen en dan gewoon maar beginnen? En verkoop je het idee waarna je het gaat schrijven, of schrijf je het en verkoop je dan het artikel? Zo vraag ik me bijvoorbeeld ook af hoe je dat doet als je iemand wil interviewen, de kans bestaat toch dat het artikel waar die persoon aan meewerkt niet gepubliceerd zal worden, is het zo simpel als dat gewoon op die manier vermelden? Dat zijn de praktische dingen waar ik dus (nog) geen kaas van gegeten heb.
Met citaat reageren